Partene i SAS-konflikten har ikke hatt kontakt siden meklingen ble brutt mandag. Og i går gikk forhandlingsleder Jens Lippestad i Norsk Flygerforbund hardt ut mot NHO Luftfart, og kalte anslagene deres om norske pilotlønner «fantastisk vrøvl». NHO-direktør Torbjørn Lothe svarte med å kalle pilotenes fortellinger for «røverhistorier».
– Det som skjer nå er en eskalering av konflikten, basert på ulik virkelighetsoppfatning og at man sår tvil om historiene til de ulike partene. Det gjør det vanskeligere å løse konflikten, sier Sverre Blandhol til NRK.
Han er ekspert i forhandlinger og konfliktanalyse, og professor ved Institutt for offentlig rett ved UiO. Blandhol mener partenes tidvis krasse uttalelser og bruk av ultimatum vil gjøre det vanskelig å komme til enighet uten å tape ansikt.
Oppfordrer til dialog
Samtlige SAS-piloter kan bli tatt ut i streik torsdag 14. september. Charter-flightene er ikke berørt av den potensielle streiken,
Foto: Harald Albrigtsen / NRKIfølge forhandlingseksperten, utgjør den vedvarende konflikten en «kjemperisiko» for begge parter.
– For pilotene og SAS, er det en kjemperisiko å fortsette konflikten. Selskaper som Norwegian venter på at SAS kriger seg enda svakere. Det er veldig mye å vinne på å løse dette. Partene må få lov til å prøve ut streikevåpen og vise fasthet. Samtidig er det viktig at partene fortsetter dialogen, slik at konflikten ikke kommer ut av kontroll.
- Les også:
Blandhol understreker at konflikten dreier seg om saker som bør være mulig å løse hvis partene er villig til å diskutere relevante, objektive kriterier for hva som kan være riktige løsninger.
– Lønns- og arbeidsvilkår er faktiske, ytre ting som man kan få informasjon om. Det vil være nyttig for partene å sette seg ned å se på tallene, i et felles forsøk på å finne løsninger.
SAS: – Vi ønsker å komme til enighet
Tonje Sund, pressekontakt i SAS, sier flyselskapet er klar for å gjenoppta dialogen.
– SAS er klar for å komme tilbake til forhandlingsbordet når som helst. Vi har et stort ønske om å komme til enighet og unngå opptrapping på torsdag.
Sund mener det vil være umulig for SAS å gi norske piloter bedre vilkår enn sine skandinaviske kollegaer. Til tross for at forhandlingene nå er stillestående, fokuserer flyselskapet på å få ut informasjon til passasjerer som kan bli berørt dersom streiken opptrappes.
- Les også:
– Vi vil informere dem fortløpende om hvordan de skal forholde seg til situasjonen, som vi forstår godt at skaper uro. Vi gjør alt vi kan for å redusere konsekvensene for passasjerene.
Hun sier det er svært viktig for flyselskapet å unngå konflikt.
Lippestad: – Dette er en svær belastning
Forhandlingsleder i Norsk Flygerforbund, Jens Lippestad, sier pilotforeningene ikke har hørt noe fra SAS siden partene forlot hverandre mandag morgen.
Forhandlingsleder Jens Lippestad i Norsk Flygerforbund mener SAS ikke har tatt kontakt med pilotforeningene etter meklingen ble brutt mandag.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix– Det som sies nå, er et mediespill. SAS kan ikke bare si at de vil forhandle – vi har forhandlet i en evighet, og vi gav et siste tilbud. Når de vil komme oss i møte, stiller vi gjerne til nye forhandlinger. Vi har vist dem hvor vår bunnlinje var, og det har vi demonstrert ved å gå ut i streik. Det er en svær belastning for oss, sier han til NRK.
Charter-flightene er ikke berørt av den potensielle streiken. Det vil si reiser som er booket via turoperatør som for eksempel TUI, Apollo, der flightnummer på din billett er SK7000-7999.
– Selv om vi tok ut alle piloter i streik, så har vi gitt dispensasjon for charter-produksjon. Vi har inngått en avtale med SAS om dette, sier Lippestad.