NRK Meny
Normal

SAS-streiken er avblåst

Etter å ha sittet sammen i 14 timer ble Norsk Flygerforbund og Parat enige med NHO Luftfart/SAS om en ny tariffavtale. Mens det er glede i SAS er ikke pilotene helt fornøyde.

Streiken i SAS er avblåst etter at det ble oppnåd enighet i natt.

Riksmekler Nils Dalseide møtte pressen i natt.

– Vi har fått gjennomslag for våre viktigste krav. Dette gjør at vi kan anbefale avtalen for våre medlemmer, sier forhandlingslederne Jens Lippestad i Norsk Flygerforbund og Jan Levi Skogvang i Parat i en pressemelding like etter klokken 04.00 torsdag morgen.

Les også: Venter normal trafikk i løpet av dagen

Les også: SAS ber passasjerer endre reiser

Forventer normal flytrafikk torsdag ettermiddag

Jan Levi Skogvang, leder i Parat luftfart.

Jan Levi Skogvang, leder i Parat luftfart.

Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix

Skogvang sier til NRK at det har vært en veldig komplisert og vanskelig forhandling og mekling.

– Etter at vi gjenopptok samtalene med SAS i går, har vi nå klart å komme til en løsning som begge partene gikk for, sier han.

– Når vil flytrafikken gå som normalt igjen?

– Jeg tror SAS er i gang igjen for fullt i løpet av torsdag ettermiddag. Jeg er sikker på at alle gjør alt de kan for å få flytrafikken i gang så fort som mulig, sier Skogvang.

– Unødvendig usikkerhet

Lippestad sier at den endelige avtalen er tilnærmet det samme tilbudet de ga SAS under meklingen i helgen.

– I dette tilbudet hadde vi strukket oss svært langt for å unngå en streik. Den usikkerheten som er skapt de siste dagene har således vært helt unødvendig, sier han.

Les også: – Regner med en utstrakt hånd fra SAS-ledelsen

På spørsmål fra NRK om hvor fornøyd medlemsorganisasjonene er med den endelige avtalen, svarer Skogvang:

– Det har nok vært store forhåpninger om store forbedringer, og i så måte så har vi ikke kunnet innfri disse fullt og helt. Nå må vi forsøke det vi har fått gjennom, og se hvordan dette virker. Jeg håper at avtalen i alle fall vil gi noen forbedringer for våre kolleger.

– Hvordan kom dere ut lønnsmessig?

– Der har vi en treårsavtale, i likhet med de to andre foreningene, med en lønnsøkning på seks prosent over tre år, sier Skogvang.

Han sier forutsigbarhet og det å kunne planlegge sin egen fritid har vært det vanskeligste punktet.

Enighet i SAS-konflikten.

Jan Levi Skogvang i Parat om SAS-løsningen.

– Ukorrekte påstander

Skogvang sier også at det har vært vanskelig å forholde til konsernledelsen, blant annet fordi politene mener de har lagt fram helt feil tall.

Den største utfordringen i meklingen har ifølge Skogvang vært uttalelsene fra NHO-direktør Torbjørn Lothe og SAS' konsernsjef Rickard Gustafson.

– Det vi nå har fått er i tråd med hva de har fått i de andre skandinaviske landene og det som lå på bordet i meklingen når vi gikk fra hverandre for noen dager siden. Resultatet viser at påstandene disse to har fremsatt i media de siste dagene, ikke medførte riktighet, sier han.

Les også: SAS-streiken: – En kjemperisiko for begge parter å fortsette konflikten

Les også: Flystreiken i SAS: Partene anklager hverandre for «røverhistorier» og «fantastisk vrøvl»

Imøtekommende motpart

Skogvang sier videre at meklingen kom inn på et bedre spor etter tre dager med streik.

– Selv om det har vært et beskjedent streikeuttak så langt, møtte vi onsdag en motpart som var mer imøtekommende. Vi synes det er bra at vi sammen har funnet en løsning og unngår streik, sier han.

Streiken i SAS er avblåst etter at det ble oppnåd enighet i natt.

Riksmekler Nils Dalseide møtte pressen i natt.

Glede i SAS

Tonje Sund, pressekontakt i SAS

Tonje Sund, pressekontakt i SAS.

Foto: Vilde Helljesen / NRK

– Det har hele tiden vært en konstruktiv dialog i forhandlingsrommet og det gjorde det mulig å komme til enighet. Vi er svært glade for å ha fått en avtale med de norske pilotforeningene, sier Tonje Sund, pressekontakt i SAS til NRK.

Hun sier avtalen gjelder for tre år og er på nivå med de andre avtalene som er inngått med de danske og svenske pilotforeningene

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger