Hopp til innhold

SAS-sjefen: – Mindre attraktivt å fly fra Norge

Flypassasjeravgiften kan føre til at SAS i fremtiden investerer mer i Sverige og Danmark i enn i Norge. Det sier konsernsjef Richard Gustafson i SAS til NRK.

Richard Gustafson, konsernsjef i SAS

Konsernsjef Richard Gustafson i SAS er ikke imponert over flypassasjeravgiften som ble snekret sammen på Stortinget en sen nattetime i forbindelse med statsbudsjettet for 2016.

Foto: Johan B. Sættem

Folk flyr ikke mindre, og billettene blir heller ikke dyrere på grunn av flypassasjeravgiften. Det sier SAS-sjef Richard Gustafson i et intervju med NRK torsdag.

Selskapet la i dag frem resultatene for tredje kvartal. Til tross for tall på linje med analytikernes forventninger, sendte markedet aksjen ned i overkant av fire prosent på børsen i Stockholm.

I tillegg til å være opptatt av selskapets resultater, var konsernsjefen opptatt av den mye omtalte flypassasjeravgiften, som ble innført 1. juni i år.

– Jeg beklager dypt at flypassasjeravgiften er innført her i Norge. Jeg tror ikke den er til gagn for utviklingen av norsk økonomi og for Norge, sier Gustafson.

Han er kritisk til at avgiften er innført for å dekke hull i statsfinansene, og mener pengene heller burde vært øremerket langsiktige miljøtiltak som utvikling av biodrivstoff.

– Må dekke flypassasjeravgiften selv

Jacob Pedersen, analysesjef i Sydbank

Analysesjef og SAS-analytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank skriver i en ny analyse at det blir krevende for SAS å øke inntjeningen i de kommende kvartalene

Foto: Sydbank

I en dagsfersk SAS-analyse fra danske Sydbank spår banken at presset nedover på billettprisene vil fortsette i tiden som kommer i europeisk luftfart.

– Konkurrentenes meldinger tyder på at de er innstilt på et mer krevende europeisk flymarked, og at billettpris-presset fortsetter, skriver analysesjef Jacob Pedersen i analysen.

Ifølge SAS er det ikke mulig å velte kostnaden for flypassasjeravgiften over på kundene gjennom dyrere billetter.

Dermed må selskapet i stor grad betale avgiften av egen lomme.

Mindre attraktivt å investere i nye ruter ut fra Norge

Men tilhengerne av denne avgiften hevder at billettprisene blir høyere, noe som fører til at det blir solgt færre flybilletter og at det tjener miljøet at færre flyr. Har dere merket at folk flyr mindre på grunn av denne avgiften?

– Nei, det har vi ikke gjort. Men det har innebåret at det har blitt billigere å fly, for vi kan ikke ta ut denne avgiften i billettprisen. Vi må mer eller mindre ta flypassasjeravgiften på egen regning. Det skaper på sikt en dårligere lønnsomhet som kan føre til at vi ikke kan investere like mye i Norge som vi skulle ønsket, sier Gustafson.

Bjørn Kjos

I juli sa Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos til Finansavisen at det ikke blir noe behov for en fremtidig tredje rullebane på Gardermoen. - Vi har allerede sett konsekvensene på Rygge. De marginale rutene forsvinner, og da er det ikke lønnsomt å bygge en tredje rullebane, sa Kjos.

Foto: Poppe, Cornelius / NTB scanpix

Han sier at avgiften definitivt gjør at det er vanskeligere å oppnå lønnsomhet når man flyr ut fra Norge enn fra våre naboland.

– Bedre lønnsomhet i Sverige og Danmark

Fremtidige ruter ut fra Norge kan dermed bli nedprioritert i fremtiden, ifølge SAS-sjefen.

– Forsetter dette, og vi ser at det er større muligheter til å oppnå god lønnsomhet ved å fly ut fra Sverige eller Danmark, så er det klart at det spiller inn, sier han.

Tidligere har Norwegian-sjef Bjørn Kjos advart om konsekvensene av flypassasjeravgiften for marginale ruter fra Norge.

AKTUELT NÅ