Siden torsdag har
fått omkring 10.000 nye tilhengere, og stadige flere kommer til.- Nå ser vi hvordan sosiale medier hjelper oss i krisetider, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.
SAS har satt inn to-tre personer som har hovedansvaret for oppdateringer på Facebook. I tillegg er det flere andre fagpersoner i selskapet som bidrar.
Mandag morgen ble luftrommet over Norge åpnet, men nye askeskyer truer landet, og det er fare for at det blir full flystans igjen.
500 kunder i telefonkø
På kundesenteret til SAS på Fornebu gløder telefonen i dag.
Mellom 60-70 kundebehandlere er tilgjengelig på telefonen til enhver tid. Det er 20-25 flere enn til vanlig, men likevel blir det lange køer.
- Akkurat nå er det 130 i kø, og det ligger stort sett rundt der. På det meste i dag har det vært 500 i telefonkø, sier Liv Harto, salgssjef ved kundesenteret SAS Direkte.
Les også:
Dugnadsånd på nettet
Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, forteller at selskapet hadde planlagt å begynne med kundeservice gjennom sosiale medier, og at de har fått en ilddåp nå.
- Facebook er en veldig viktig kanal for oss. Det er et stort publikum og det er veldig effektivt, sier han.
SAS sin facebookside fungerer nærmest som et forum for de som er berørt av flykaoset. I tillegg til at passasjerer kan utveksle informasjon og frustrasjon, demper det presset på kundesenteret til SAS.
- Ja, det gjør det definitivt, sier Johansen.
I tillegg til å ha satt inn ekstra ressurser til å oppdaterere Facebook, ser Johansen at publikum selv oppdaterer hverandre.
- Det er dugnad blant medpassasjerene, og vi får respons fra hele verden, sier han.
- Førstemann til mølla
Passasjerer som har spørsmål til SAS får beskjed om at de enten kan ordne opp på flyplassen, ringe kundesenteret eller selv booke om på Internett.
Harto anbefaler at folk selv går inn på Internett for å booke om eller ordne med refusjon der.
Nå som luftrommet er åpnet, er det fritt fram for alle som vil booke nye billetter.
- Alt ligger ute på Internett, så her gjelder "førstemann til mølla"-prinsippet, sier hun.
Les også: