Hopp til innhold

Streiken er over: Fortsatt 112 innstilte SAS-flyvninger tirsdag

Etter 15 dager med pilotstreik har partene kommet til enighet. Den omstridte løpetiden endte på 5 år.

SAS sin norgessjef Kjetil Håbjørg

SAS sin norgessjef Kjetil Håbjørg sier at de siste ukene har vært krevende for alle involverte.

Foto: Aud Darrud / NRK

Pilotene har også gått med på et lønnskutt. Sjefen for SAS i Norge, Kjetil Håbjørg, sier til NRK at ledelsen bidrar med lønnsfrys fra 2019 til 2025.

– Alle som jobber i og med SAS må bidra for at dette skal lykkes. Det gjelder kreditorer og ansatte, inkludert ledelsen, sier Håbjørg, til NRK tirsdag morgen.

Håbjørg sier at det vil ta en dag eller to før de er hundre prosent tilbake i drift.

– Men vi skal kunne hjelpe veldig mange av våre passasjerer allerede i dag, sier han.

Selskapet vil i første rekke prioritere å fly hjem strandede passasjerer.

SAS

Partene er enige, og SAS-streiken vil avblåses.

Foto: JOHAN NILSSON / AFP

Det har vært viktig for selskapet å løse konflikten. Nå ser Håbjørg fremover.

– Det har vært en lang, krevende periode for alle som har vært involvert i dette. Vi er veldig glad for at vi nå kan konstatere at vi har oppnådd en enighet med våre pilotforeninger.

Til tross for at streiken er over, har så langt i dag 112 flyvninger til og fra Norge blitt kansellert som følge av SAS-streiken. Det viser tall fra Avinor.

Onsdag er allerede 36 avganger innstilt.

– Streiken er over

– Da har vi nådd en enighet. Streiken er over. Vi kommer til å gå tilbake på jobb i morgen, sa leder for de svenske pilotene Martin Lindgren til et samlet pressekorps natt til tirsdag.

Rundt kl. 03.20 kom partene endelig ut, og kunne bekrefte at streiken var over etter 15 dager.

Det var flere timer etter at NRK og en rekke andre medier hadde erfart at en enighet var nådd.

Martin Lindgren, leder for den svenske pilotforeningen SPG.

Martin Lindgren, leder for den svenske pilotforeningen SPG.

Foto: Even Bjøringsøy Johnsen / NRK

Lindgren sier at avtalen blant annet går ut på at alle piloter som har blitt sagt opp under pandemien har krav på å få jobben tilbake.

Det ble en del forvirring etter at SAS sendte ut en pressemelding mandag kveld hvor de skrev at selv om meklingsprosessen har gått i riktig retning, så har en avtale ennå ikke blitt signert.

Det har den altså blitt nå.

Drøye fem års avtale og 5 prosent ned i lønn

Tariffavtalen vil vare frem til 30. september 2027. Det betyr at pilotene ikke kan reforhandle avtalen eller streike i denne perioden, på drøye fem år.

NRK har tidligere kunnet fortelle at striden spesielt har stått om tariffavtalens løpetid, og erfarte mandag kveld at avtalen ble på fem år.

I Norge er det vanlig at en tariffavtale har en varighet på to år.

– Pilotene kommer til å gå ned i lønn med 5 prosent, men kommer til å ha en lønnsutvikling i tråd med inflasjonen og lønnsutviklingen i Skandinavia de kommende årene, sier Lindgren.

Han sier også at alle piloter i SAS kommer til å omfattes av samme kollektivavtale.

Bekymret over forverrede vilkår

Leder i Norske SAS-flygeres forening Roger Klokset er langt fra fornøyd med avtalen de har undertegnet.

– Jeg vil kort oppsummere denne avtalen med at SAS-pilotene har sikret den skandinaviske modellen, men til en veldig høy pris.

Roge Klokset

Roger Klokset, leder i Norske SAS-flygeres forening

Foto: Even Bjøringsøy Johnsen / NRK

Du sier til en veldig høy pris, hva ligger i det?

Vi har gitt store besparelser. Vi har forverret vilkårene til våre medlemmer på stort sett de fleste punkter. Både tjenestegjøring, arbeidstid og lønn. Men til gjengjeld så har vi sikret at SAS-ledelsen følger tariffavtalene våre, og at de gjelder i alle SAS-selskaper.

Dekker alle tre selskapene

Jan Levi Skogvang, leder for SAS-pilotene i Parat sier til NRK at de opplevde det som et svik at selskapet startet andre selskaper og hindret oppsagte piloter fra å komme tilbake.

Det positive er at de har landet en felles avtale med rettigheter og plikter som dekker alle tre selskapene, sier han.

Jan Levi Skogvang

Leder for SAS-pilotene i Parat Jan Levi Skogvang ser positive sider ved avtalen.

Foto: Even Bjøringsøy Johnsen / NRK

Det viktigste er at vi har en samlet pilotgruppe, de oppsagte får tilbake sine jobber og vi kommer inn på en felles ansiennitetsliste. Sånn har det alltid vært i SAS, og det er sånn vi vil ha det fremover, sier Skogvang.

Snart på vingene igjen

– Jeg er veldig glad for at vi endelig kan gå ut herfra med en signert avtale, sier SAS forhandlingsleder Marianne Hernæs.

Marianne Hernæs, forhandlingsleder for SAS.

Marianne Hernæs, forhandlingsleder for SAS.

Foto: Even Bjøringsøy Johnsen / NRK

– Jeg er veldig glad på passasjerenes vegne.

Hernæs sier det vil ta litt tid før man får flytilbudet skikkelig på plass igjen.

Mandag fikk NRK opplyst at det ta et par dager for SAS å være i full drift igjen.

Normalt sett går det to til fem dager for å få full produksjon igjen etter en streik, sa Aleksander Wasland, leder for Norges Flyforbund, til NRK.

Avtalen skal stemmes over

Streiken har så langt kostet SAS 100–130 millioner svenske kroner per dag.

Rundt 30.000 passasjerer har blitt rammet av streiken daglig.

Les også Lettet over at SAS-streiken avsluttes: – Tør ikke juble før jeg sitter på flyet hjem

Familien Hoseth Larsen og Iversen samlet på ferie.

Avtalen mellom SAS og pilotforeningene skal nå stemmes over av medlemmene, sier Lindgren.

– Det skal på uravstemning. Vi kommer til å ha en avstemning om avtalen blant våre medlemmer. Deretter er alt klart, sier Lindgren.

Han kan likevel ikke love at medlemmene vil stemme for avtalen.

Unnskylder til kundene

– Det første vi vil gjøre er å be kundene om unnskyldning, sa konsernsjef i SAS Anko van der Werff.

Konsernsjef i SAS Anko Van der Werff

Konsernsjef i SAS Anko van der Werff møtte pressen natt til tirsdag.

Foto: Even Bjøringsøy Johnsen / NRK

På spørsmål om hvordan passasjerer skal stole på SAS etter den lange streiken svarte konsernsjefen følgende:

– Det er opp til oss i SAS å vise at dette ikke er hvem vi er. Vi ønsker å forsikre oss om at vi hegner om våre kunder, at vi forenes som et selskap rundt våre kunder.

Werff uttrykte også glede for at pilotene bidrar i prosessen med å omstrukturere selskapet.

– Selskapet er fortsatt ikke i en stabil stand, men det faktum at pilotene nå er om bord er veldig gode nyheter.

Samtidig understreker han at avtalen fører til at 450 piloter nå vil få jobbene sine tilbake.

SAS-ledelsen skal nå snakke med investorene om avtalen, forteller van der Werff.

– Vi vil ta kontakt med dem og forklare hvorfor dette er en god avtale for alle, og hvorfor vi mener at det dermed er større sjanse for at de vil ønske å investere i oss.

Les også SAS: – Vil ta et par dager å være i full drift igjen

SAS-fly på Gardemoen

Kom på toppen av en økonomisk krise

Streiken ble et faktum da partene brøt forhandlingene 4. juli og 900 piloter i Norge, Sverige og Danmark ble tatt ut i streik.

Kjernen i konflikten var opprettelsen av to bemanningsselskaper.

Da pandemien kom, mistet rundt 560 piloter i Norge jobben. Likevel fikk de en gjenansettelsesrett på fem år.

Datterselskapene SAS Link og SAS Connect ble startet opp etter at avtalen om gjenansettelsesretten ble inngått. Disse skal overta fly og fylles med nye piloter.

SAS-pilotene har mant at selskapet med dette forsøker å omgå sine forpliktelser til å hente de oppsagte pilotene tilbake igjen.

SAS har på sin side avvist dette og mener selskapet forholder seg til alle inngåtte avtaler.

Streiken kom på toppen av en økonomisk krise i SAS der selskapet har sagt at de må kutte årlige kostnader med 7,5 milliarder svenske kroner og samtidig hente inn 9,5 milliarder svenske kroner i ny kapital.

Les også Historiker: SAS-streiken kan få betydning langt utover flybransjen

Avgangshallen på Oslo Lufthavn Gardermoen etter at det ble klart at 900 SA-piloter tas ut i streik.

LO og YS med ny støtte til pilotene

– Vi er glade for at streiken er over og vil berømme SAS-pilotene, Norsk Flygerforbund og Parat for å ha strukket seg svært langt for å ha oppnådd en enighet som får slutt på streiken, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik og 1. nestleder i YS Hans-Erik Skjæggerud i en felles uttalelse i en pressemelding natt til tirsdag.

– SAS-pilotene ønsket ikke denne streiken, og at den i det hele tatt har funnet sted må SAS-ledelsen ta fullt ansvar for, sier de to fagforeningslederne.

AKTUELT NÅ