I utgangspunktet hadde SAS satt en frist ved midnatt søndag for forhandlingene med de åtte fagforeningene. Men samtalene fortsatte på overtid.
– De er intense, sa sier Trine Kromann-Mikkelsen i presseavdelingen i SAS til NRKs reporter i København. Og presseavdelingen kunne ikke si noe om det som foregikk.
Lange og vonde forhandlinger
At det har vært vanskelige forhandlinger, er det liten tvil om. Med åtte ulike fagforeninger i selskapet blir det hele tidkrevende og frontene har vært steile.
Natt til søndag ble det sagt fra flygernes side at de hadde levert et tilbud til ledelsen i SAS som imøtekom alle selskapets krav. Søndag formiddag sa styreleder Frtiz Schur til dansk radio at samtalene gikk «riktig skidt».
SAS sa hele tiden at partene må komme til enighet i løpet av søndagen for at selskapet kan reddes.
Redningsplanen var en forutsetning for at SAS skal få den nødvendige kapital fra banker og statene i Sverige, Danmark og Norge.
– Er ikke fornøyde
En time og ett kvarter på overtid var det klart at den første norske foreningen hadde underskrevet.
– Vi valgte å ta ansvar for våre medlemmer og deres arbeidsplass og for kundene våre, sa Anneli Nyberg til NRK.no etter at SAS Norge kabinforening hadde underskrevet.
Hun sa at det var med blandede følelser at avtalen var signert og trodde at hverken hennes egen forening eller SAS var fornøyd med den.
– Nå vil vi se fremover på hvordan vi kan komme videre, sa hun.
Kort tid etter ble meldt at Norsk kabinforening også hadde sagt ja, men den opplysningen ble senere trukket tilbake. SAS sin pressesjef Elisabeth Manzi måtte informere pressen om at hun hadde fått feilaktige opplysninger.
Deretter fortsatte forhandlingene med de andre fagforeningene.
Les mer:
Utsatte resultater – kom med kriseplan
SAS skulle i begynnelsen av november legge fram sitt kvartalsresultat, men framleggelsen ble utsatt.
Utsettelsen skyldtes at SAS-ledelsen jobbet med en kriseplan for å redde selskapet.
Da begynte ryktene å gå om hvor alvorlig stilt selskapet var, og at SAS kunne risikere å gå konkurs.
Mandag 12. november la SAS-ledelsen fram sin kriseplan som innbar store endringer for det fellesskandinaviske flyselskapet:
- kutt i driftsutgifter på 3 milliarder svenske kroner årlig
- salg av verdier for ca. 3 milliarder svenske kroner
- salg av Widerøe
- salg av bakketjenestene SAS Ground Handling
- reforhandling av alle tariffavtaler med de ansatte
Les mer:
Kredittkort redder pengene ved konkurs
I skrivende stund er det fremdeles uklart om SAS kommer helskinnet gjennom denne krisen.
Ved en eventuell konkurs går i utgangspunktet penger betalt for billetter inn i konkursboet. Slike små beløp i den store sammenhengen er da som regel tapt.
Som passasjer kan du dog få igjen pengene for bestilte billetter i flere tilfeller:
- billetter kjøpt med kredittkort kan kredittselskapene refundere
- billetter kjøpt sammen med leiebil eller hotell vil bli dekket av Reisegarantifondet
Mange tror gjerne at reiseforsikringen dekker problemer som oppstår, men de færreste reiseforsikringene kan hjelpe ved en eventuell flykonkurs.
– Reiseforsikringer har en klar begrensning når det gjelder å dekke utgifter i forbindelse med både konkurser, arbeidskonflikter, streik og lockout, forteller ass. informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske Reiseforsikring.