Tirsdag ble det kjent at rundt 5 prosent av alle opprinnelige SAS-avganger kanselleres i sommer. Det vil si 4000 flyvninger.
Dette vil også ramme Norge i sommermånedene.
Årsaken til kanselleringene er sammensatt, ifølge Knut Morten Johansen, som er direktør for samfunnskontakt i SAS.
– Nå har vi valgt å ta ned kapasiteten for sommermånedene, fra mai og ut august. Det er en krevende sommer etter pandemien. Vi skulle gjerne vært foruten både pandemien og Ukrainakrig, sier Johansen og fortsetter:
– Vi har forsøkt å løse denne situasjonen så godt som overhodet mulig, ved å kansellere nå på forhånd for å ivareta passasjerene som berøres av dette.
Det var den svenske avisen Dagens Industri som omtalte saken først.
Midt i sommermånedene
Hvordan vil dette påvirke nordmenns sommer planer, og hvor mange fly blir kansellert i Norge?
Det kan ikke SAS svare på ennå.
– Det er kanselleringer i hele virksomheten, så det er ikke noe isolert geografisk område som er hardere rammet enn andre, sier Johansen.
Han mener derfor at dette ikke er noe som gå noe mer utover Norge, enn andre land. Men det vil påvirke oss også.
– En del flighter blir det jo, men vi skal ivareta disse passasjerene så godt vi kan med alternative reisetidspunkt så nært opptil opprinnelig avgangstidspunkt som mulig, avslutter Johnsen.
Har advart mot kanselleringer
Under pandemien ble rundt 5000 personer sagt opp i SAS, omtrent 40 prosent av staben. Dette var ansatte i flere funksjoner, både på bakken og i luften, ifølge Johansen.
Leder i Norske SAS-flygeres forening, Roger Klokset, mener dette er en situasjon SAS kunne unngått om de hadde ansatt piloter som mistet jobben under pandemien, på nytt.
– Fra vår side ser vi dette som en varslet katastrofe. Det har ført oss inn i den situasjonen vi ser nå, fordi man ikke har klart å få inn nok folk tidsnok. Samtidig som man ikke vil ta tilbake mange nok av de oppsagte i gamle SAS, sier Klokset.
Han forteller om arbeidsledige piloter som mistet jobben under pandemien, og som er dypt fortvilet over situasjonen.
– Det er selvfølgelig ekstremt frustrerende å sitte som arbeidsledig, og se på det som skjer fra SAS-ledelsen. Mange av de har uniformen fortsatt, og fikk beskjed om å være klare på kort varsel for å komme inn igjen, sier Klokset.
SAS avviser at det ville løst problemene om man bare hadde reansatt piloter.
– Det er ingen kjapp løsning på hvordan vi skulle ha løst denne utfordringen. Den er veldig sammensatt og vi har rett fokus nå, og det er å ivareta passasjerene som berøres, sier Johansen.