SAS er ikke enig i at flyene får dårligere kontroll nå enn før. (Foto:NRK)
Kritikken fra flyteknikerne kommer etter 12 nødlandinger de siste ukene.
Det er flyselskapets teknikere som mener standarden på kontrollen er dårligere i dag enn på 1980-tallet. Da ble alle fly kontrollert etter hver tur. I dag er kravet en gang i uka.
Ikke enig
SAS sin pressetalsmann Simen Revold synes det er en dårlig sammenlikning. Han peker på at det i dag er helt andre måter å kontrollere fly på enn før. Revold trekker også frem at eldre fly kontrolleres oftere enn nyere fly.
Hovedtillitsvalgt for flyteknikerne i SAS, Rune Thuv, mener
sikkerhetsarbeidet i SAS har blitt merkbart dårligere de siste ti årene, og hevder at det nå presses ned mot et minimum.
- Før oppdaget man feilene under planlagte kontroller i
flyhangaren. Nå skjer vedlikeholdet i større grad når en feil oppstår og på fly som er i bruk, sier Thuv til Aftenposten.
Etter at et SAS-fly på vei fra Bodø til Oslo søndag måtte
returnere like etter avgang, og to andre SAS-fly ble tvunget ned i København samme dag, har uhellsstatistikken toppet seg i selskapet.