Hopp til innhold

Samme helikoptertype brukt dagen etter styrt

Luftfartstilsynet har innført flyforbud for helikoptertypen som styrtet på Turøy fredag, men gir dispensasjon til flygninger forbundet med søk og redning. Helikoptertypen har vært i luften tre ganger i dag.

Bristow Eurocopter 225 i Hammerfest

Dette er Bristows helikopter av samme type som styrtet på Vestlandet fredag, her fotografert i Hammerfest.

Foto: Jan Harald Tomassen

Etter helikopterstyrten som fredag krevde 13 menneskeliv, innførte Luftfartstilsynet flyforbud for helikoptertypen Eurocopter 225 Super Puma, eller EC225 - den samme typen som ulykkeshelikopteret. Men Luftfartstilsynet gir dispensasjon til å bruke helikoptertypen når det gjelder liv og helse.

Tre flygninger med helikoptertypen har blitt gjennomført i dag.

CHC Helikopterservice bekrefter til NRK at de i dag har hatt to flygninger fra Bergen Lufthavn Flesland med helikoptertypen: en til Statfjord klokken 11.15 i formiddag, og en til Oseberg kl 15.46 i ettermiddag. Bristow har hatt en flygning fra Ekofisk til et sykehus i Aberdeen.

Kjenner til flygning

Sikkerhetsdirektivet som er gitt av Luftfartstilsynet og som underbygges av sikkehetsnotis fra produsenten åpner for flyging med flytypen i forbindelse med søk og redning, eller «search and rescue» (SAR).

– Vi kjenner til at Bristow har hatt en flygning fra Ekofisk, via engelsk sektor, til sykehus i Aberdeen - dette er en flygning som er gjennomført under spesielle forutsetninger og restriksjoner, sier Tor Iversen i Luftfartstilsynet til NRK.

Eurocopter EC225LP Super Puma

Dagen etter helikopterstyrten var det tre flygninger med Super Puma i Nordsjøen. Denne gikk til Oseberg.

Foto: Skjermdump / Flightradar24

– Brukt til søk og redning

CHCs helikoptere ble også brukt i forbindelse med søk og redning, sier pressekontakt i CHC Helikopterservice, Claus Sonberg.

– Begge disse flygningene er i sammenheng med søk og redning, og er derfor unntatt forbudet fra Luftfartstilsynet. Alle plattformer skal ha helikopter i beredskap, og det er derfor vi har flydd disse helikoptrene ut i Nordsjøen. De skal settes på plattformen.

– Redningshelikoptret ble brukt på et rødt oppdrag 09.30 lørdag morgen. Rødt oppdrag betyr at det er kritisk, altså at det gjelder liv og helse. Helikopteret er til vanlig stasjonert på Ekofisk, sier Heidi Heimar, administrerende direktør i Bristow Norway.

Ifølge Heimar har Bristow to SAR helikoptre av typen EC225 på Ekofisk og ett stasjonert i Hammerfest, som vanligvis brukes til både shuttle og livreddende oppdrag. Siden flyforbudet kom i går, brukes helikoptrene kun til livreddende oppdrag.

– Vårt SAR-team er helt komfortable med å være på standby for redningsoppdrag. Vi har hele tiden tett kontakt og etter gårsdagens ulykke fikk de god informasjon og ble holdt løpende oppdatert, sier Heimar.

Har dere betenkeligheter med å bruke disse helikoptrene nå?

– Nei, vi forholder oss til Luftfartstilsynets direktiv.

Skal ikke frakte personell

Helikopter med grafikk

Super Puma er et av de vanligste helikoptrene i oljeindustrien.

Foto: Grafikk: Lotte Camilla Holst-Hansen

Statoil sier de ikke vil benytte helikoptertypen til å frakte personell før etter ulykken er gransket og Luftfartstilsynet løfter restriksjonene.

– Vi hadde et slikt helikopter som gikk i ordinær rute før ulykken. Det er nå tatt ut av drift. De eneste flygningene vi gjør med EC225 Super Puma er tilknyttet søk og redning, seier pressetalsmann for norsk sokkel i Statoil, Morten Eek.

Hvorfor mener dere helikoptertypen er trygg å bruke i beredskapssituasjoner, når dere ikke mener den er trygg nok til frakte folk på jobb?

– Vi følger forbudet fra Luftfartstilsynet, og så er det helikopteroperatørene og tillatelsene de har fra myndighetene som regulerer beredskapstrafikken. Vi forstår at mange er preget av denne alvorlige ulykken, og vi ønsker også å finne ut om det er forhold vi må forstå bedre. Vi skal få klarhet i dette, og venter på granskingen fra Havarikommisjonen, sier Eek.

AKTUELT NÅ