Salgsfest for sportsbransjen: - Vil ikke vedvare

XXL har aldri hatt solgt for mer i april, mai og juni enn i år, og Stormberg går mot tidenes salgsvekst. Men gleden kan bli kortvarig, advarer analytiker.

Aksjekursen til sportskjeden XXL stuper

REKORD: Til tross for at april startet med 20 prosent nedgang, kunne de se tilbake på andre kvartal med nesten tre milliarder i omsetning.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Det har gått fra full stopp til full gass for sportsbransjen. Nedstengningen av Norge i forbindelse med koronavirusutbruddet ga tomme butikker og massepermitteringer.

Kontrasten til i dag kunne neppe vært større for XXL, som kunne legge frem et overskudd på 385 millioner kroner i andre kvartal. Aldri før har de solgt varer for like mye fra april, mai og juni.

– Vi begynte dette kvartalet med 20 prosent nedgang og veldig stor usikkerhet rundt hvordan koronakrisen kom til å påvirke samfunnet. Og så snudde det, og ble et fantastisk kvartal for hele sportsbransjen, sier Pål Wibe, som er administrerende direktør i XXL.

Han peker på at hjemmekontor har fått folk til å lengte ut, og at mange kjøper turutstyr til norgesferien. Og XXL er ikke alene. Stormberg går mot tidenes salgsvekst de siste månedene, takket være norgesferie og salg av turutstyr, sier daglig leder, Hege Nilsen Ekberg.

– Det er avgjørende for oss å kunne hente inn igjen noe av det vi tapte under nedstengningen i mars og april.

Daglig leder i Stormberg, Hege Nilsen Ekberg.

TURGLADE: Hege Nilsen Ekberg, som er daglig leder for Stormberg, forteller at om et voldsomt sterkt salg av turutstyr, en trend de håper fortsetter.

Foto: Thomas Sommerset / NRK

– Vil ikke vedvare

Men de gode tallene til XXL og for sportsbransjen er drevet av enkelteffekter. Det er analysen til Markus Heiberg, som er aksjeanalytiker i Kepler Cheuvreux.

– Vi må være forsiktige med å si at dette er en trend som vedvarer. Veldig mye av veksten skyldes at folk er hjemme og har mer fritid.

Markus Borgen Heiberg

ENGANGSEFFEKT: Aksjeanalytiker i Kepler Cheuvreux Markus Heiberg sier at sportbransjen tjener på engangseffekter fra norgesferie og penger i lomma.

Foto: Roy Pettersen / NRK

Pengebruken til nordmenn har holdt seg stabilt gjennom koronakrisen, til tross for bråstopp for utenlandsreiser og at vi spiser mindre ute. Vi har med andre ord hatt et skiftet pengebruken fra tjenester og reiser, til varer.

– Det vil ikke vedvare. Når vi nærmer oss neste år og fremover, så er vi bekymret for om nordmenn har kjøpt det turutstyret og syklene de trenger. Dette er varer med ganske lang levetid. Generelt tror vi ikke at forbruket at sportsvarer vil være høyere over tid.

Wibe er mindre bekymret for at de nå spiser opp salget til neste år.

– Vi tenker at hvis folk blir mer aktive, så er det kanskje noen som vil ha en enda bedre sykkel neste år.

– Viktig også til høsten

Når sportsbransjen nå opplever en sterk oppsving, så står det til kontrast med årene som har vært. Intens konkurranse om kundene, kunder som går dit prisene er lavest og overfylte varelagre hadde nemlig gitt svake tall. Crescendo for krisen i sportsbransjen var da Gresvik, som eide Intersport og G-sport, gikk konkurs i februar - før de fikk nye eiere.

Wibe håper at både XXL og hele bransjen går inn i bedre tider nå.

– Det har vært tøffe tider i noen år, og vi unner hele sportsbransjen bedre tider. Situasjonen vil helt sikkert normalisere seg når koronakrisen forhåpentligvis normaliserer seg. Men vi håper og tror at en del folk har oppdaget hvor bra det er å være ute og vil sette pris på det fremover.

Pål Wibe

GOD START: Pål Wibe overtok som administrerende direktør i XXL 1. april. Siden den gangen har Norge gradvis åpnet opp igjen, og XXL-aksjen har mangedoblet seg i verdi.

Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Bekymret for 2021

Krisen for sportsbransjen er løst på kort sikt. Men det er fremdeles for mange butikker, lave marginer og stadig mer netthandel, sier Heiberg.

– Den viktigste forskjellen for sportsbransjen de siste månedene, er at man har mindre varelager, bedre økonomi og mindre gjeld.

– Men jeg tror vi vil kunne se at markedet vil få veldig negativ vekst neste år, før det normaliserer seg over tid. Så jeg er litt bekymret for det markedet vi går inn i.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger