Hopp til innhold

Salget av dieselbiler stuper

Andelen av nye dieselbiler på veiene er nesten halvert de fire siste årene, viser ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Redningen kan være at de blir like lite forurensende som lastebiler på diesel, mener ekspert.

Volkswagen-anlegget i Wolfsburg

JUKSET: Bilprodusenten Volkswagen kom i trøbbel da det i september ble det avslørt at deres dieselbiler hadde installert et program for å pynte på utslippene. Også andre dieselbiler forurenser mer i virkeligheten enn det som oppgis.

Foto: ODD ANDERSEN / Afp

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

I toppåret 2011 var 75,7 prosent av alle nye privatbiler som ble solgt, dieselbiler. I år er andelen nede i 40,8 prosent.

Arbeiderpartiet i Oslo advarte i dag folk mot å kjøpe dieselbil. Årsaken er alle avgiftene og restriksjonene som ventes på dieselbiler.

Disse bilene forurenser nemlig langt mer på veiene enn det som kommer frem i tester på bilfabrikkene.

Kravene er at bilene skal slippe ut maks 0.08 gram NOx per kilometer. Men på norske vinterveier kan de forurense ti ganger mer enn det.

Oppfyller kun kravene

Dagsrevyen fortalte i november om at diesel-lastebiler forurenser mindre enn diesel-personbiler. Årsaken er strengere krav til tungtransporten.

Forsker Rolf Hagman ved transportøkonomisk institutt mener personbilene har alle forutsetninger for å bli like effektive.

– Personbilbransjen, når det gjelder diesel-biler, har foreløpig nøyet seg med å oppfylle kravene. De har lave offisielle utslippsverdier, men i virkelig trafikk har alle de dieselpersonbiler vi har målt høyere utslipp.

Fjerner forurensingen

Rolf Hagman, forsker ved Transportøkonomisk Institutt

BØR GÅ AN: Rolf Hagman ved Transportøkonomisk Institutt mener salget av dieselbiler kan gå opp hvis bransjen produserer like gode rensesystemer for personbiler som finnes for lastebiler.

Foto: Svein Erik Dahl

Klimagassen NOx, eller nitrogenoksid, slippes ut av dieselbilene. Den er velkjent for å være helseskadelig og forårsake dårlig luftkvalitet. Spesielt kan det være skadelig for astmatikere og mennesker med hjerte- og karsykdommer.

Tungtransporten har tradisjonelt stått for store utslipp av NOx, men i 2013 kom det nye krav til bransjen for å redusere utslippene med 80 %.

Hagman forteller at nye tunge kjøretøy, busser og lastebiler i dag slipper ut tre ganger mindre enn nye diesel-personbiler.

– Tungbilbransjen sørget for å ha så gode rensesystem at man stort sett fjerner all den nox som man har laget i motoren før man slipper ut avgassene.

Blir ikke også tungtransportens utslipp høyere når den står i kø?

– Nei, fordi der har man laget systemer slik at man klarer å rense bort noxen i alle typer trafikk. Når man nå retter oppmerksomheten mot temaet skal det være mulig for produsentene av lette kjøretøy også å få det til.

Kostnader

For å redusere utslippene, fyller lastebilførere på et middel som heter AdBlue for å nøytralisere NOx'en, samtidig som de fyller på diesel. AdBlue sørger for at det bare kommer ufarlige gasser ut.

Likevel - systemet er ikke kostnadsfritt. For tunge kjøretøy er prisen på 60.000 kroner.

– Personbiler vil kunne ha mindre og rimeligere systemer, men jeg vet ikke helt hvor mye det vil koste, sier Hagman.

Han påpeker at det også er en ekstrajobb for sjåførene å fylle på stoffet.

Vil forby dieselbiler i Oslo

BLIR FÆRRE: Av dem som kjøper ny bil, velger stadig færre en dieselbil, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Foto: Nyhetsspiller

AKTUELT NÅ