Helikopterulykken som krevde 13 menneskeliv har gjort dypt inntrykk på ansatte i petroleumsindustrien.
Nå står spørsmål om sikkerhet øverst på dagsorden. Flere har gitt uttrykk for at de er engstelige for å fly med helikopter når ulykkesårsaken ikke er kjent.
– Akkurat nå er det en trykket stemning. Når du får en sånn hendelse så tett inn på deg vil det sitte i en stund. De som jobber på plattformene flyr jo med helikopter til og fra jobb hver 14. dag, minner Enes om.
- Les også:
– Ikke noe å engste seg for
Mandag formiddag var han i møte i arbeidsutvalget i SAFE Sokkel i Bergen. Nå er fagforeningen opptatt av å gi sine medlemmer mest mulig informasjon, skape ro og trygghet.
– Dette er en ekstraordinær ulykke med en ekstraordinær årsak. Nå er det avgjørende at det kommer ut god og tidlig informasjon om årsaksforhold.
Han mener det er betryggende at helikoptertypen er satt på bakken inntil videre.
– Personlig mener jeg at det på generelt grunnlag ikke er noe å engste seg for å fly med helikopter, sier fagforeningslederen.
- Les også:
– Del tanker med kolleger
Så langt har ikke SAFE Sokkel fått tilbakemeldinger om at ansatte ikke vil reise på jobb.
– Vi oppfordrer folk til å fortsette i normalt arbeid. Det er ikke alltid like lett, men sånn er det. Vi tror våre folk er i stand til å gjøre jobben. Å dele tanker med sine kolleger kan redusere belastningen i forhold til det som er skjedd, påpeker Enes.
Han er kjent med rapporter fra ulike instanser som antyder at presset er blitt større enn tidligere, men tror sikkerheten nå vil ha høyeste prioritet.
– Sikkerhet er viktig, ikke bare når det gjelder helikoptertrafikk, men også det daglige arbeidet. Det er viktig at det er nok kapasitet og kompetanse til å utføre alt vedlikehold på en trygg og sikker måte, sier Terje S. Enes i SAFE Sokkel.
- Les også:
– Vet ikke når strikken ryker
Ifølge leder Hilde-Marit Rysst i fagforeningen SAFE føler mange i oljebransjen seg utrygge og ønsker å bli kvitt helikoptertypen som styrtet ved Turøy.
Hun har også fått bekymringsmeldinger knyttet til vedlikeholdet av helikoptrene.
– Det var tilbakemeldinger fra helikopteransatte om at intervallene på vedlikehold ble endret. Det skulles gjøres mer linjeformet og effektivt, og det bekymret dem som utfører vedlikeholdet. Man tøyer strikken og vet aldri når strikken ryker, advarer Hilde-Marit Rysst.
Hun mener det nå er viktig å gjenopprette tilliten blant arbeiderne, og at granskningsrapporten blir grundig og troverdig.
- Les også: