Hopp til innhold

SAFE: – Reis på jobb som før

Fagforeningsleder Terje S. Enes i SAFE Sokkel oppfordrer sine 1850 medlemmer om å ha fokus på arbeidsoppgavene. – Min anbefaling er å reise på jobb som før, sier Enes.

Gullfaks B

– TRYKKET STEMNING: – Akkurat nå er det en trykket stemning blant våre 1850 medlemmer, sier fagforeningsleder Terje S. Enes i SAFE Sokkel. Bildet er fra Gullfaks B hvor ulykkeshelikopteret lettet fra før det styrtet ved Turøy nord for Sotra i Hordaland.

Foto: Ole Jørgen Bratland / Statoil

Helikopterulykken som krevde 13 menneskeliv har gjort dypt inntrykk på ansatte i petroleumsindustrien.

Nå står spørsmål om sikkerhet øverst på dagsorden. Flere har gitt uttrykk for at de er engstelige for å fly med helikopter når ulykkesårsaken ikke er kjent.

– Akkurat nå er det en trykket stemning. Når du får en sånn hendelse så tett inn på deg vil det sitte i en stund. De som jobber på plattformene flyr jo med helikopter til og fra jobb hver 14. dag, minner Enes om.

– Ikke noe å engste seg for

Mandag formiddag var han i møte i arbeidsutvalget i SAFE Sokkel i Bergen. Nå er fagforeningen opptatt av å gi sine medlemmer mest mulig informasjon, skape ro og trygghet.

– Dette er en ekstraordinær ulykke med en ekstraordinær årsak. Nå er det avgjørende at det kommer ut god og tidlig informasjon om årsaksforhold.

Dette er en ekstraordinær ulykke med en ekstraordinær årsak

Fagforeningsleder Terje S. Enes i SAFE Sokkel

Han mener det er betryggende at helikoptertypen er satt på bakken inntil videre.

– Personlig mener jeg at det på generelt grunnlag ikke er noe å engste seg for å fly med helikopter, sier fagforeningslederen.

turøy

LETER ETTER ÅRSAKEN: – Det er veldig vanskelig å vite hva som var den helt utløsende årsak, men mulighetene er store for at vi kommer til en bra konklusjon, sier havariinspektør Tor Nørstegård.

Foto: Kyrre Styve / NTB scanpix

– Del tanker med kolleger

Så langt har ikke SAFE Sokkel fått tilbakemeldinger om at ansatte ikke vil reise på jobb.

– Vi oppfordrer folk til å fortsette i normalt arbeid. Det er ikke alltid like lett, men sånn er det. Vi tror våre folk er i stand til å gjøre jobben. Å dele tanker med sine kolleger kan redusere belastningen i forhold til det som er skjedd, påpeker Enes.

Han er kjent med rapporter fra ulike instanser som antyder at presset er blitt større enn tidligere, men tror sikkerheten nå vil ha høyeste prioritet.

– Sikkerhet er viktig, ikke bare når det gjelder helikoptertrafikk, men også det daglige arbeidet. Det er viktig at det er nok kapasitet og kompetanse til å utføre alt vedlikehold på en trygg og sikker måte, sier Terje S. Enes i SAFE Sokkel.

På generelt grunnlag er det ikke noe å engste seg for å fly med helikopter

Fagforeningsleder Terje S. Enes i SAFE Sokkel

– Vet ikke når strikken ryker

Ifølge leder Hilde-Marit Rysst i fagforeningen SAFE føler mange i oljebransjen seg utrygge og ønsker å bli kvitt helikoptertypen som styrtet ved Turøy.

Hun har også fått bekymringsmeldinger knyttet til vedlikeholdet av helikoptrene.

Hilde-Marit Rysst er leder for fagforeningen Safe

Leder Hilde-Marit Rysst i fagforeningen SAFE

Foto: Safe i Teekay

– Det var tilbakemeldinger fra helikopteransatte om at intervallene på vedlikehold ble endret. Det skulles gjøres mer linjeformet og effektivt, og det bekymret dem som utfører vedlikeholdet. Man tøyer strikken og vet aldri når strikken ryker, advarer Hilde-Marit Rysst.

Hun mener det nå er viktig å gjenopprette tilliten blant arbeiderne, og at granskningsrapporten blir grundig og troverdig.

AKTUELT NÅ