Heidi sa opp jobben etter kraftig kritikk av NAV-systemet

Heidi Follett tok et kraftig oppgjør systemet til egen arbeidsgiver og NAV i sin kronikk. Det endte med at hun sa opp jobben sin. Nå kan hun ende opp som klient hos NAV-systemet hun kritiserte.

Heidi Follett

Heidi Follett valgte å si opp jobben sin etter at denne kronikken ble publisert forrige uke.

Foto: Privat / NRK

Heidi Follett vant NRK Ytrings konkurranse med sin kronikk «Dumskapens system». Tilbakemeldingene og reaksjonene lot ikke vente på seg, og nesten 100.000 har hittil lest bidraget hennes.

Follett langet ut mot systemet hos NAV og sin egen arbeidsgiver. Det har fått konsekvenser, og hun har nå valgt å si opp jobben sin som sosionom ved en attføringsbedrift.

– Denne kronikken har fått kjempestore konsekvenser, og jeg har sagt opp jobben min. Det har vært en enorm påkjenning, og jeg er i ferd med å avvikle arbeidsoppgavene mine, og ser frem til å vende blikket fremover, sier Follett til NRK.no uten å ville utdype dette mer.

Hun uttrykker at hun er veldig takknemlig for all støtten og oppmerksomheten hun har fått i kjølvannet av kronikken, men sier også at det har kommet reaksjoner hun i sin villeste fantasi ikke hadde forestilt seg i forkant.

– Jeg har fått pepper fordi noen mener det er unyansert, og mye går på form, innhold og vinkling. Og det har jeg ingen problemer med å forstå. En del av setningene mine kommer som prosjektiler rett fra hjertet, men det jeg står for er sånn realiteten er.

– Jeg mener helt klart at den tillitskrisen mellom systemet og enkelte brukere er så stor og så alvorlig at det må helt ekstreme virkemidler til for å gjenopprette balanse og tillit, sier hun.


Angrer ikke


Follett skrev kronikken til konkurransen som hadde tittelen makt/avmakt. Den er delt mer enn 20.000 ganger på Facebook, og det er kommet inn 159 kommentarer.

Follett forteller om en turbulent uke etter at kronikken ble publisert. Det er tydelig at hun har rørt ved noe som både opprører og engasjerer mange.

– Jeg tror det var en enorm lettelse for mange å få aksept og anerkjennelse for sin opplevelse. Folk har sagt de vil ta med seg teksten og vise den på NAV, men det er ikke det handler om. Jeg vil på ingen måte angripe den enkelte saksbehandler, men dette er en kjempeviktig diskusjon, og det er viktig at noen tar den, sier hun.

Selv med lovord og ros og god backing fra folk rundt henne, har det også fått det hun kaller store konsekvenser for privatlivet hennes som alenemor til en gutt på to år.

– Har du angret på at du skrev kronikken?

– Ja, jeg har angret. Men jeg angrer ikke nå lenger. Og grunnen til det er alle de gode tilbakemeldingene jeg har fått der folk takker meg, sier hun.

Anbefaler ingen å gjøre det samme

Mye av støtten har kommet fra folk som jobber i bransjen. Sosionomer som Follett, og ansatte på NAV-kontor har takket henne for å ha tatt bladet fra munnen.

– Men alle henvendelsene har kommet direkte til meg, og ikke i det offentlige rom. Folk tør ikke stå fram som støttespillere. Og man kan jo spørre seg hvorfor de ikke vil ta en åpen diskusjon, sier hun, og tror det er fryktkulturen og mangelen på rom for å ha selvstendige meninger som stopper folk.

Hun anbefaler derfor ingen å gjøre det samme som hun har gjort, nettopp fordi det er så vanskelig.

– De mekanismene man kjemper imot er så sterke, sier hun.

Follett har likevel inntrykk av at hun har satt i gang noe, og håper at det vil bli en endring.

– Det starter med at systemet må se på seg selv og ikke bare se på suksesshistorier. Men ta til seg de erfaringer folk har, og lytte til dem og se videre, sier hun.

Vil påvirke samfunnsdebatten

Selv ser hun ironien i at hun nå er i en situasjon som etter hvert kan føre til at hun selv havner på den andre siden av bordet og i NAV-systemet. Som sosionom ønsker hun fortsatt å jobbe med å bidra til at folk skal få et bedre liv, men tror at alle dører for lignende jobber er lukket i fremtiden.

– Det sier litt om hvor utrolig stigma det er å snakke om dette. Jeg har betalt en høy pris for det.

Men nå skal hun først og fremst bruke tid på å samle krefter i noen uker, og hun vil også fortsette å skrive.

– Jeg har mye på hjertet som er nært beslektet, og for meg så handler dette her også om ytringsfrihet. Det å kunne være med å påvirke en samfunnsdebatt. Det har blitt mer og mer tydelig for meg når jeg ser hvilke mekanismer som kjemper imot, og det må legges til rette for at fagfolk kan ha en selvstendig mening. Jeg ville ikke vært denne saken foruten. Jeg ville ikke det, sier hun.

Positivt med diskusjon

NRK.no var i kontakt med Folletts arbeidsgiver etter kronikken, som da sa at de ser positivt på at ansatte reflekterer over egen jobb.

– En av våre verdier er åpenhet, derfor ønsker vi at ansatte og jobbsøkere tar opp kritikkverdige forhold, sier leder Hans-Jørgen Johnsen til NRK.no.

– Det er veldig positivt at ansatte reflekterer over egen jobb, og spesielt innenfor vår bransje hvor NAV er en stor kunde på vegne av jobbsøkerne. Balansegangen mellom krav til resultater/effektiv pengebruk/prioriteringer i det offentlige, og enkeltmenneskets ønsker/behov/opplevelser, er vanskelig. Løpende diskusjon og bevisstgjøring rundt dette er derfor positivt og nødvendig, sa han tidligere.

Han sier at det i ettertid har kommet få reaksjoner på kronikken utenfra, og at det også var få i bedriften som kjente seg igjen i den og følte seg personlig rammet.

Han kan bekrefte at Follett har sagt opp jobben siden, men sier at bedriften ønsket at hun skulle bli.

– Ja, vi ønsket å beholde Heidi, noe hun har fått klar beskjed om fra sin nærmeste leder, sier Johnsen.

SISTE NYTT

Siste meldinger