NRK Meny
Normal

Så mye kjøtt kan du trygt spise

Pølser, hamburgere og bacon er kreftfremkallende, slår Verdens helseorganisasjon fast. Vi har spurt ekspertene hvor mye man egentlig kan spise.

Kjøtt

RØDT KJØTT: Helsedirektoratet anbefaler 500 gram rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt som en grense per person per uke.

Foto: COLOURBOX

Bearbeidet kjøtt er kreftfremkallende, melder Verdens helseorganisasjon, mens Bondelaget mener sammenligningen med røyk er voldsom.

Rune Blomhoff

ERNÆRINGSPROFESSOR: Rune Blomhoff ved universitet i Oslo påpeker at noe rødt kjøtt er sunt.

Foto: Kim Jansson

Ernæringsprofessor ved universitet i Oslo, Rune Blomhoff, forklarer risikoen slik:

– Over 50 gram bearbeidet kjøtt om dagen øker risiko for kreft i tykk- og endetarm med 18 prosent (det vil si 1,18 ganger). Til sammenligning øker risiko for lungekreft med omkring 2000 prosent (det vil si 20 ganger) hos en storrøyker.

Så hvor mye kan vi egentlig spise før det blir skummelt?

500 gram per uke

I Helsedirektoratets kostholdsråd anbefales det å begrense mengden av rødt kjøtt og bearbeidede produkter av rødt kjøtt til 500 gram per uke. Dette tilsvarer to til tre middager og litt kjøttpålegg. Rødt kjøtt er kjøtt fra svin, storfe, sau og geit.

Divisjonsdirektør Linda Granlund i Helsedirektoratet.

Divisjonsdirektør Linda Granlund i Helsedirektoratet anbefaler mer fisk og grønt

Foto: Rebecca Ravneberg / Helsedirektoratet

– Det er viktig å påpeke at det ikke er farlig å spise rødt kjøtt. Og det er heller ikke farlig å spise pølser i en barnebursdag, sier divisjonsdirektør Linda Granlund i Helsedirektoratet.

Verdens helseorganisasjon klassifiserer bearbeidede kjøttprodukter som «sikkert kreftfremkallende», og rødt kjøtt som «sannsynlig kreftfremkallende».

Professor i ernæring ved universitet i Oslo, Rune Blomhoff, spiser selv rundt 500 gram rødt kjøtt i uka, og så lite bearbeidet kjøtt som mulig.

– Vi har ikke tall for å kunne fastsette en grense for inntak av bearbeidet kjøtt, så rådet er å redusere det eller spise lite. Det viktige er at det høye inntaket må ned. Om man spiser bacon eller pølse en sjelden gang, er man trygg, sier professor i ernæring ved universitet i Oslo, Rune Blomhoff.

Trenger noe rødt kjøtt

Menn spiser dobbelt så mye rødt kjøtt som anbefalt. Menn spiser gjennomsnittlig 1022 gram rødt kjøtt i uken og kvinner 620 gram viste en kostholdsundersøkelse fra 2011.

Blomhoff påpeker at noe rødt kjøtt er sunt.

– Det anbefales ikke å la være å spise rødt kjøtt. Det er viktige næringsstoffer i rødt kjøtt som det er vanskelig å få gjennom andre matvarer, sier ernæringsprofessoren.

Viestads råd

Andreas Viestad

VIL BRUKE MER AV DYRET: – Vi er blitt en biffnasjon. Det gjør at vi får et berg av kjøtt som ikke blir solgt. Det blir det jeg kaller det skjulte kjøttet – bearbeidet kjøtt, sier Andreas Viestad.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

Samme dag som kreftadvarselen fra WHO utgir matskribent Andreas Viestad «Den store kjøtt-kokeboka».

Kreftforeningen og Fremtiden i våre hender foreslår merking av bearbeidet kjøtt.

– Den merkingen jeg vil ha, er «spis mat som du skjønner hva er». Hvilken plante er det? Hvilket dyr er det? Hvis du kan besvare det spørsmålet, spiser du bra, sier Viestad.

Han er kritisk til at kjøttprodusentene dumper bearbeidet kjøtt på markedet, men fremhever at forbrukerne selv må ta avgjørelsen.

– I hvilken som helst butikk kan du ta dette valget. Det er ikke dyrere heller. Noe av det beste smaksmessig er for eksempel svineknoke og oksehale som gir en kraftfull smak som grytekjøtt.

– Det er kanskje ikke alle som har tid til å lage en gryte?

– Det stemmer ikke at det tar mer tid. Du bruker tid på å steke en frossenpizza også, mens en gryte kan du ha i mange dager.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger