Hopp til innhold

Så mange minutter sparer du mellom byene

Regjeringen lover betydelig kortere reisetid når alle veiprosjektene i Nasjonal transportplan står ferdig. Miljøpartiet de grønne mener tidsbesparelsen kan bli spist opp av at flere vil bruke veiene.

Regjeringen lover betydelig kortere reisetid

Reisetiden mellom de store byene blir betydelig redusert når alle veiprosjektene i Nasjonal transportplan står ferdig i 2032, i følge regjeringen. Samferdselsdepartementet opplyste i NTP-materialet at reiseveien fra Oslo til Kristiansand i dag er på 4 timer og 53 minutter. Det har de nå rettet til 3 timer og 53 minutter.

Foto: Kilde: samferdselsdepartementet

– Det å kunne frigjøre en time når du skal fra Stavanger til Bergen gjør at næringslivet kommer til å tenke annerledes når de skal investere. Det blir lettere å samarbeid fordi det er mulig å ta en dagstur, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I går la han frem Nasjonal transportplan for perioden 2018-2029, der det legges opp til å bruke 933 milliarder kroner.

– Ikke alle veier vil være ferdige til 2029, men man vil merke betydelig reisetidsreduksjon underveis, mener han.

Nasjonal transportplan

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener det er mye tid å spare på gode veier

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Kutter timer mellom storbyer

Ifølge regjeringen vil tidsbesparelsene bli betydelig. Dette er anslagene:

  • Oslo - Trondheim: idag: 8 timer. Når veien er ferdig: 7 t 23 min.
  • Oslo - Kristiansand: idag: 3 t 53 min. Når veien er ferdig: 3 t 22 min.
  • Stavanger - Bergen: idag: 4 t 49 min. Når veien er ferdig: 3 t 58 min.
  • Bodø - Tromsø: idag: 9 t 19 min. Når veien er ferdig: 8 t 35 min.

Samferdselsdepartementet opplyste i NTP-materialet at reiseveien fra Oslo til Kristiansand i dag er på 4 timer og 53 minutter. Det har de nå rettet til 3 timer og 53 minutter.

I tillegg mener Solvik-Olsen at reisetiden mellom Stavanger og Kristiansand blir opptil halvannen time kortere når motorveien står ferdig.

leder Rasmus Hansson i Miljøpartiet de grønne

Leder Rasmus Hansson i Miljøpartiet de grønne mener regjeringen legger opp til at flere vil kjøre ved å satse på veier og at det kan skape kø slik at tidsbesparelsen spises opp

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

– Hvor mange milliarder skal man bruke for å spare en halvtime mellom Oslo og Trondheim? Spør leder Rasmus Hansson i Miljøpartiet de grønne.

Han har liten sans for regjeringens utregninger:

– Hvis man bygger veier med det formålet at flere skal bruke dem, bruker man milliarder av kroner på å skape kø og vil sannsynligvis tape den tidsgevinsten man har beregnet, sier han.

– Kapasiteten vil være sånn at du ikke skal få kø. Det er ikke så mange titusener som kjører mellom Tromsø og Bodø hver dag, svarer Solvik-Olsen.

Rasmus Hansson mener det blir feil om tidsbesparelser skal avgjøre investeringene:

– Når man har utbedret en vei til å gå en halv time raskere, vil det fortsatt bli sett på som et samfunnsøkonomisk tap at det ikke går enda en halvtime raskere. På den måten kommer man aldri i mål, mener han.

Så mye vil tog-passasjerer spare i tid

Også togtidene skal kuttes når det blir flere dobbeltspor og utvidelse av jernbanenettet

Foto: kilde: Samferdselsdepartementet

AKTUELT NÅ