– Det å kunne frigjøre en time når du skal fra Stavanger til Bergen gjør at næringslivet kommer til å tenke annerledes når de skal investere. Det blir lettere å samarbeid fordi det er mulig å ta en dagstur, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
I går la han frem Nasjonal transportplan for perioden 2018-2029, der det legges opp til å bruke 933 milliarder kroner.
– Ikke alle veier vil være ferdige til 2029, men man vil merke betydelig reisetidsreduksjon underveis, mener han.
Kutter timer mellom storbyer
Ifølge regjeringen vil tidsbesparelsene bli betydelig. Dette er anslagene:
- Oslo - Trondheim: idag: 8 timer. Når veien er ferdig: 7 t 23 min.
- Oslo - Kristiansand: idag: 3 t 53 min. Når veien er ferdig: 3 t 22 min.
- Stavanger - Bergen: idag: 4 t 49 min. Når veien er ferdig: 3 t 58 min.
- Bodø - Tromsø: idag: 9 t 19 min. Når veien er ferdig: 8 t 35 min.
Samferdselsdepartementet opplyste i NTP-materialet at reiseveien fra Oslo til Kristiansand i dag er på 4 timer og 53 minutter. Det har de nå rettet til 3 timer og 53 minutter.
I tillegg mener Solvik-Olsen at reisetiden mellom Stavanger og Kristiansand blir opptil halvannen time kortere når motorveien står ferdig.
– Hvor mange milliarder skal man bruke for å spare en halvtime mellom Oslo og Trondheim? Spør leder Rasmus Hansson i Miljøpartiet de grønne.
Han har liten sans for regjeringens utregninger:
– Hvis man bygger veier med det formålet at flere skal bruke dem, bruker man milliarder av kroner på å skape kø og vil sannsynligvis tape den tidsgevinsten man har beregnet, sier han.
– Kapasiteten vil være sånn at du ikke skal få kø. Det er ikke så mange titusener som kjører mellom Tromsø og Bodø hver dag, svarer Solvik-Olsen.
Rasmus Hansson mener det blir feil om tidsbesparelser skal avgjøre investeringene:
– Når man har utbedret en vei til å gå en halv time raskere, vil det fortsatt bli sett på som et samfunnsøkonomisk tap at det ikke går enda en halvtime raskere. På den måten kommer man aldri i mål, mener han.