Hopp til innhold

Så lite sparer du på Frps «bensinseier»

Frp får gjennomslag for sitt budsjettkrav om å kutte bensinprisen. Det betyr billigere bensin for gjennomsnittsbilisten - men ikke mye.

Bensinfylling

BENSINKRANGEL: Regjeringspartiet Frp og støttepartiet Venstre stod milemis fra hverandre i spørsmålet om veibruksavgiften på bensin og diesel. Det ble Frp som gikk seirende ut av duellen, uten at det vil få store konsekvenser for nordmenns lommebok.

Foto: Johannessen, Sara / SCANPIX

Instituttsjef ved Tøi, Lasse Fridstrøm.

IKKE STORE UTSLAG: Forsker ved Tøi, Lasse Fridstrøm, forklarer at gjennomsnittsbilisten ikke har grunn til å hoppe i taket etter Frps seier om bensinavgifter.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

I natt jobbet de parlamentariske lederne i regjeringspartiene Frp og Høyre og støttepartiene Venstre og KrF hardt for å bli enige om en budsjettskisse. Fredag formiddag kom meldingene om at både Venstre og Krfs stortingsgrupper har goddkjent budsjettavtalene, etter lange forhandlinger.

Det er allerede klart at Frp har fått gjennomslag for et av punktene de sto hardest på i budsjettforhandlingene: Bensinprisene må ned.

Etter det NRK forstår skal Frp ha stått steilt på kravet om at avgiftene på bensin ikke skal prisjusteres, noe som innebærer en reell nedgang i avgift på rundt 2,5 prosent. Ettersom avgifter utgjør omtrent halvparten av bensinprisen, blir utslaget i bensinprisen på rundt 1,2. prosent.

– Par hundre kroner årlig

Frps avgitskutt vil koste saten om lag 290 millioner kroner i året. Lasse Fridstrøm, som er forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI), forklarer at den reelle besparelsen for en gjennomsnittsbilist blir svært liten, og ikke mer enn et par hundre kroner årlig.

– Dette betyr en besparelse på noen hundrelapper i året. I praksis betyr dette en besparelse på 1,2 prosent for norske forbrukere, sier Fridstrøm, og sier overslaget er basert på følgende regnestykke:

  • En gjennomsnittsbil kjører ca. 13.000 kilometer i året, og bruker omtrent 0,7 liter drivstoff per mil. Med en pris på 15 kroner literen, vil utgiftene til drivstoff på et år da bli i underkant av 14 000 kroner. Med reell nedgang i pris på 1,2 prosent, betyr det at en gjennomsnittsbilist sparer mellom 150 og 200 kroner i året.

Til sammenligning koster en pølsemeny på Shell/7-Eleven, altså grillpølse med drikke, 49 kroner.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Enige - tross alt

ENIGE - TROSS ALT: Høyres parlamentariske leder Trond Helleland, Frps parlamentariske leder Harald Tom Nesvik, KrFs parlamentariske leder Knut Arild Hareide og Venstres parlamentariske leder Trine Skei Grande fortalte at de hadde blitt enige om statsbudsjettet fredag.

Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

– Symbolene ikke viktige

Til tross for små utslag for den norske gjennomsnittsforbrukeren, har bensinavgiftene vært et betent tema i budsjettforhandlingene. Striden har hovedsaklig stått mellom Frp og Venstre, som i sitt alternative budsjett gikk inn for å skru opp prisen på bensin og diesel med 75 øre.

Østfolds fylkesleder i Venstre, Joakim Sveli, har tidligere sagt at han ville melde seg ut av partiet, dersom det ble kutt i bensinavgiftene. Fredag ettermiddag er Venstre-leder Trine Skei Grande tidlig ute med å dempe betydningen av avgiftsnederlaget.

– Hvordan føles det å være den første Venstre-lederen som går med på at bensinavgiften ikke skal prisjusteres?

– Det som er viktig for Venstre er å få ned klimagassutslippene. For meg er det resultatet som er viktig, ikke symbolene, sier Grande til NRK.

TØI-forsker Fridstrøm sier til NRK at effektene for bilkjøring på norske veier med Frps avgiftskutt blir svært små.

– Antagelig er det snakk om noen promille. Du kan si at fra et miljøsynspunkt, så går endringen i feil endring. Men endringen er så liten, at det ikke vil påvirke så mye. I praksis er det mye mer interessant om man også vil sette ned prisen på ladbare hybridbiler. Dette vil ha en mye større effekt, sier Fridstrøm.

Fallende oljepriser viktigere

Torbjørn Kjus, oljeanalytiker i DnB Markets

NED: Oljeprisen blir trolig vesentlig lavere i 2015 enn det vi har vært vant til de siste årene, sier oljeanalytiker Torbjørn Kjus.

Foto: Johan B. Sættem

Samtidig har NRK tidligere meldt at de fallende prisene på råolje etter alt å dømme ville ført til billigere bensin, også om Venstre hadde vunnet over Frp i avgiftskampen.

Torbjørn Kjus, analytiker i DNB NOR Markets, har tidligere anslått at oljeprisen vil falle med 20 prosent neste år, noe som også vil påvirke prisen ved pumpene.

Kjus tror fallende oljepriser kan føre til at prisene ved pumpene blir mellom seks og sju prosent billigere, men understreker at dette kommer an på styrken til den norske kronen målt opp mot den amerikanske dollaren.

Fridstrøm (TØI) bekrefter at de fallende oljeprisene internasjonalt vil ha en større effekt på bensinprisen, og at dette ikke er tatt med i hans regnestykke. Fridstrøm påker at det i denne sammenhengen også er et spørsmål om hvor mye av de fallende bensinprisene som vil komme forbrukerne til gode.

Zero: Tydelig klimaprofil

Utslaget av Frps seier når det gjelder bensinpriser er ikke nok til å gjøre Miljøstiftelsen Zero misfornøyde med utfallet av budsjettforhandlingene.

Zero sier til NTB at de borgerlige partiene har nådd enighet om flere viktige klimatiltak.

–Venstre og KrF har sikret et budsjett med tydelig klimaprofil, sier nestleder Kari Elisabeth Kaski i miljøstiftelsen ZERO.

Hun trekker fram flere av punktene innenfor transportsektoren. Ladbare hybridbiler skal få avgiftsfordeler og biodieselavgiften skal fjernes.

–Når biodieselavgiften i tillegg fjernes, kan vi få fart på omstillingen av tungtransport og fly, samtidig som vi får en ny start for norsk skogindustri og bioøkonomien, sier Kaski.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT