Den globale levekårsundersøkelsen Global Social Index er gjort i 128 land. En rekke selskaper og forskningssentre står bak.
Rådgivningsselskapet Deloitte og toppsjef Aase Aamdal Lundgaard er en av dem.
Norge er på topp i mange globale kåringer fordi vi har så høy verdiskapning, og bare oljelandet Kuwait rager over oss i brutto nasjonalprodukt i den ferske undersøkelsen.
Men innen utdanning er Norge på 22 plass.
– Norge har et av verdens beste utdanningssystemer. Likevel gir levekårsundersøkelsen et lite varsko om at vi underpresterer på utdanning, sett i lys av Norges ressurser og plasseringen på alle andre områder, sier Aase Aamdal Lundgaard.
For mange dropper ut
Det er tre grunner til at Norge kommer dårlig ut når det gjelder utdanning:
- Få globalt anerkjente universiteter
- En stor del gutter som dropper ut av skolen
- Lavt antall år med utdanning i gjennomsnitt
– Av og til tenker jeg: Har vi et skolesystem som er veldig tilpasset jenter? spør toppsjefen i Deloitte i Norge.
Hun mener vi burde bruke enda mer krefter på å rigge til utdanningssystemet så flere lykkes.
Måler sosial fremgang
Social Progress Index bruker en rekke parametere for å måle verdens levekår, og er dermed en langt mer omfattende måte å måle framgang for et land på, enn verdiskapning i kroner og øre.
Deloitte er med på undersøkelsen både for å trekke kunder, men også ansatte.
– Vi får inn 70.000 nye mennesker i vår organisasjon hvert år, og de er mye mer opptatt av sosial utvikling og bærekraftig vekst enn det man noen gang har vært før, sier Aase Aamdal Lundgaard i Deloitte.
Internett bedrer levekårene
2017-analysen viser at det går fremover med verden samlet sett, og at levekårene har blitt litt bedret de siste årene.
Det er særlig to områder som bidrar til fremgangen: Økt tilgang til kommunikasjon for flere og bedring i tilgang til utdanning.
Norge er i verdenstoppen på mer enn BNP per capita, verdiskapning per innbygger:
Vi er også best på internett og duppeditter.
Norge på delt 3. plass
Videre ligger Norge på topp innen tilgang til kommunikasjonsverktøy og informasjon, ytringsfrihet og personlig trygghet.
I år får Norge delt 3. plass med Island i den internasjonale levekårsundersøkelsen.
Danmark og Finland troner øverst.
Og grunnleggeren av det skandinaviske lederutviklingsprogrammet Future Leaders sier Norge kan se til Finland for å løse utdanningsutfordringen.
– Se til Finland
– Finland har begynt med spennende tiltak, der de prøver å samkjøre fag og bygger opp et nytt skolesystem. Det kan vi hente inspirasjon fra, sier Elin Nørve i Future Leaders.
Det betyr i større grad å utvikle unges kreativitet, utvikle sterk selvfølelse og utvikle folk til å tørre å ta valg, samtidig som de forstår de store sammenhengene i verden, ifølge henne.
– Hvis vi kan legge et fundament for et utdanningssystem som kan forberede dagens unge på fremtidens arbeidsmarked, så kan vi ligge godt an som land, sier hun.