Hopp til innhold

– Flygelederne har aldri aksjonert

– Ingen skal tvinges til å jobbe overtid. Det er et flysikkerhetsspørsmål, sa tillitsvalgt i tårnet på Gardermoen, Åge Røde, i retten i dag. Han sverger på at han aldri har aksjonert.

Åge Røde

Tillitsvalgt på Gardermoen, flygeleder Åge Røde, ser fram til å forklare seg for retten i dag.

Foto: Eva Stabell / NRK

Overtid er basert på frivillighet!
Foto: Privat / NRK

– Det var jeg som hengte opp lappen om at overtid var frivillig, i tårnet på Gardermoen i midten av juni, sa Røde under sin forklaring i Arbeidsretten i dag. Avinor prøver å få ham fjernet som tillitsvalgt for flygelederne Gardermoen.

Han fortalte at det i alle år har vært enighet om at overtid for flygeledere skal være frivillig. Når ledelsen søkte om dispensasjon om å utvide overtidskvoten til over 25 timer i måneden, var det alltid en betingelse at overtiden skulle være frivillig.

– Dette har med flysikkerhet og hver enkelt flygeleders evne til å utføre svært komplekse arbeidsoppgaver å gjøre, sa flygeleder og tillitsvalgt Røde.

– Dette kan sjefflygeleder bekrefte. Han sendte ut en melding til flygelederne om det samme i juni i år, fortalte Røde, som sa at frivilligheten aldri hadde hindret de ansatte i tårnet på Gardermoen i å strekke seg langt og lengre enn langt når det gjelder overtidsjobbing.

– Vi aksjonerer ikke

– Vi flygeledere er kjent for å aksjonere – men vi aksjonerer ikke. Jeg har aldri oppfordret til aksjoner, aldri bedt noen si nei til overtid. Og aldri aksjonert, sa Røde.

Men 28. juni ble den måten ledelsen hadde ført overtiden over på kommende måned på hver gang overtidskvotene var oppbrukt, stemplet ulovlig. Den ble derfor stanset av sjefen for flygelederne.

Dermed var det mange flygeledere som ikke hadde lov til å påta seg mer overtid.

– Og selv om det ikke forelå noen avtale om utvidet overtidsarbeid, ble det arbeidet nesten 400 timer overtid på Gardermoen i juli, opplyste Røde.

Det var altså likevel ikke nok til å hindre kaos og forsinkelser i samme måned..

– Tenker ikke bare på penger

– Folk tror vi bare er noen griske mennesker som bare tenker penger. Det er vi ikke, sa Røde.

– Det vi ønsker, er lys i tunnelen. At ledelsen gjør noe med bemanningskrisen. Alt som kan gjøres for å bedre situasjonen på Gardermoen – og med dialog og samarbeid, sa Åge Røde, som ikke hadde mye pent å si om Avinors konsernledelse i Arbeidsretten i dag.

Røde har ikke vært på jobb siden 14. august. Nå vil han tilbake.

Men det avhenger av utfallet av rettssaken. For antipatien mellom tillitsvalgt og konsernledelse er gjensidig.

Dag Falk-Petersen
Foto: Karlsen, Anette / NTB scanpix

– Han var ute etter å latterliggjøre meg, mente administrerende direktør Dag Falk-Petersen i Avinor om sitt forhold til Åge Røde.

Falk-Petersen forteller at det var hardt å få flygeledere til å stille opp på ledige vakter midt i juli i år, da det var klart at det ville bli flyforsinkelser hvis Avinor ikke fikk fylt opp vaktlistene.

Omdirigerte fly 22. juli

– Det var svært vanskelig å få dekket opp vakter. Vi ringte rundt til opptil 20 personer uten å få noen til å påta seg overtid.

Han forteller at det gikk mot krise foran ettårsmarkeringen søndag 22. juli,

– Da var vi veldig opptatt av å bidra slik at pårørende og berørte kunne få en problemfri reise til markeringene.

Det løste seg til slutt, men det måtte drastiske virkemidler til:

– Vi flyttet fly som ikke nødvendigvis måtte gjennom Oslo, til Stavanger eller sendte dem over Sverige for å unngå flyforsinkelser denne dagen. Dessuten fikk vi til slutt tak i en ekstra flygeleder.

– Vet du noe om begrunnelsen de som ble oppringt, ga for ikke å kunne stille, spør rettens administrator, som har som oppgave å finne ut om dette var en aksjon mot overtid.

Men det eneste tilfellet Falk Petersen kjente personlig til, var en som sa nei fordi han var på ferie.

Fryktet kaos etter lønnsoppgjøret

Avinor har altså gått til Arbeidsretten for å bli kvitt Åge Røde som tillitsvalgt for flygelederne på Norges og Nordens største flyplass OSL.

Lars Haukaas

Spekter-direktør Lars Haukaas

Foto: Vilde Mikkelsen / NRK

– Vi har en ekstremt høy terskel for å gå til et slikt skritt, forsikret Spekter-direktør Lars Haukaas i sin forklaring for arbeidsgiversiden torsdag morgen.

Lenge før ferieavviklingen startet på Gardermoen, var Avinor redd for hva Røde skulle finne på. Før meklingen i årets lønnsoppgjør i juni krevde Spekter på et eget møte at NFF, flygeledernes fagforening, skulle disiplinere sin egen tillitsvalgt Røde, forklarte Haukås.De mente det var nødvendig for at Rødes misnøye med årets lønnsforhandlinger ikke skulle gå ut over flytrafikken på Gardermoen.

For der sto tillitsvalgt Åge Røde i spissen for en gruppe som ønsker å bryte ut av NFF fordi de var misfornøyde med fagforeningens innsats under lønnsoppgjørene. De mente at Gardermoen og Røyken måtte prioriteres høyere.

Kunne ikke legge fram bevis

Flygelederne får 59.000 kroner i året for å være velvillige og fleksible når de blir spurt om å jobbe overtid. Fleksibiliteten er nødvendig fordi det rett og slett er for få av dem, og ved sykdom og ferieavvikling oppstår jevnlig kriser.

Men det har vist seg at slike kriser også oppstår når flygelederne er misfornøyde. Og da Røde ble rasende over meklingsresultatet under årets oppgjør, hevder Avinor og Spekter at han satte i gang aksjoner som førte til flykaoset i sommer.

Spørsmålet står om hvorvidt flytrafikkforstyrrelsene i juli oppsto fordi flygelederne, i en samlet aksjon, sa nei til overtidsjobbing.

Arbeidsgiverne fikk problemer da dommeren ba dem legge fram bevis for aksjonene de hevder har funnet sted.

– Hvis Spekter fastholder at ulovlige aksjoner har funnet sted, må dere faktisk legge fram bevis for at det var aksjoner, hva som faktisk skjedde og hvem som var involvert, krevde dommeren.

Spørsmålet er nå om andre vitner i saken er i stand til å legge fram disse bevisene.

AKTUELT NÅ