Flere av de mest populære drikkevarene fra Ringnes er kastet ut av hyllene hos 7-Eleven og Narvesen.
På papiret selges fremdeles fem ulike Ringnes-produkter i kioskene, blant annet Blå Farris, men da NRK sjekket hyllene i 10 ulike Narvesen- og 7-Eleven-kiosker i Oslo sentrum var seks av kioskene helt tomme for populære Blå Farris. Av vann med kullsyre er det Isklar som dominerer hyllene i Reitans kiosker.
– Hvorfor har dere ikke Blå Farris?
Da NRK jaktet Blå Farris i Oslo sentrum uttalte flere kioskansatte at de kun selger Pepsi Max av Ringnes` drikkevarer.
"Dette har Reitan bestemt", "Avtalen mellom Reitan og Ringnes er sagt opp", var noen av svarene NRK fikk på kioskrunden.
I Reitan Convenience har de hverken tid eller mulighet til å la seg intervjue, men i en e-post svarer de:
– Det er veldig viktig for oss at det ikke fremstilles som at vi ikke har Farris i våre butikker. Det er direkte feil, skriver Ida Håvik, kommunikasjonssjef i Reitan Convenience.
Når NRK skriver tilbake og konfronterer Håvik med kioskansattes uttalelser, skriver Håvik:
– Det er kjøpmennenes oppgave å bestille inn varer og påse at det er riktige varer på plass i butikk. Våre kunder skal finne bl.a. Farris, Pepsi Max og andre Ringnes-produkter i våre hyller. Vi synes det er trist for både kjøpmenn og oss hvis man er utsolgt for vesentlige produkter nå på sommeren.
Forhandlinger strandet
Ringnes er også sparsomme med opplysninger.
– I denne perioden har Reitangruppen valgt å ha færre produkter fra oss, sier kommunikasjonssjef i Ringnes, Nicolay Bruusgaard, til NRK, som ikke ønsker å utdype hvorfor.
Etter det NRK kjenner til strandet forhandlingene mellom Reitan Convenience og Ringnes allerede i vinter. Kjøpmennene fikk beskjed om å fase ut salget av en rekke Ringnes-produkter umiddelbart. Og fra 1. mai ble en rekke Ringnes-produkter sperret i kassasystemet.
I det offisielle vokabularet til Reitangruppen finnes ikke begrepet "betaling for hylleplass". Men faktum er at Blå Farris per dags dato enten er fjernet eller plassert nederst i hylla, lite synlig for kunden. Og de som driver 7-eleven og Narvesen forbys å selge produkter som Pepsi og Gul Farris.
Reitans planogram
Det er Reitan sentralt som bestemmer hvilken produkter som skal i hyllene. Gjennom et såkalt planogram kommer detaljerte beskrivelser om vareplassering og pris. Og selv om alle kioskene har Pepsi Max fra Ringnes i hylla, er denne priset høyere enn konkurrenter som Coca-Cola light. For det har Reitan bestemt. Meldingen til kioskene er også at ingen Ringnes-produkter er med i kampanjene fremover.
Offisielt finnes nå fem av drikkevarene fra Ringnes hos Narvesen og 7-Eleven. Det er Pepsi Max, Imsdal, Blå Farris og to typer Bris. Beskjeden til kioskene fra Reitan er "..det skal ikke bestilles nye Ringnes-varer som ikke er i planogram"
Les også:
Les også: