Hopp til innhold

Polske arbeidere ringer ned Arbeidstilsynet

Arbeidstilsynet får hver uke langt flere henvendelser fra polske arbeidstakere enn de klarer å svare på.

Polsk arbeider

Det til tross for at to ansatte har satt av en dag i uken til å betjene tilsyntes svartjeneste for polakker.

Etter at forholdene for de ansatte hos byggmester Langemyhr ble kjent i media, har pågangen vært ekstra stor.

Les: Alt om Langemyhr-saken

Krystyna Michalak er en av de to polske kvinnene som tar seg av svartjenesten hos Arbeidstilsynet i Oslo, hver fredag mellom klokken 9 og 14. Og telefonen står aldri stille.

- Det er veldig mange telefoner, og det er veldig mange som ikke kommer fram, sier hun.

Rekker 40 telefoner om dagen

Tjenesten ble opprettet sist sommer. Michalak anslår at hun og kollegaen rekker å svare på rundt 40 telefoner hver fredag, i tillegg til en rekke eposter.

Seniorinspektør Per Granerød, som nå er i full gang med å gå gjennom dokumentasjonen i saken mot byggmester Harald Langemyhr, sier at lange arbeidsuker er et tema som ofte går igjen blant polske arbeidstakere.

- Man jobber alt for lenge, og man får heller ikke overtidsbetalt. Så går det på sikkerhet, og en del tilfeller der de har måttet jobbe selv om de har vært sykemeldt, sier Granerød.

Får mange tips

Og det er ikke bare arbeidstakerne som har glede av denne svartjenesten.

- Vi har jo veldig god nytte av dette med tips, og vi sender jo tips fra den polske tjenesten også til andre regioner rundt i Norge, sier Granerød.

Tilsynet får inn såpass mange tips at de ikke klarer å få undersøkt alle.

- Ja, det er håpløst å ta alle. Men vi prøver å vurdere de vi får inn, og vi har en viss erfaring om hva som er veldig alvorlig, og hva som er mindre alvorlig, sier Granerød.

AKTUELT NÅ