I flere artikler om Marianne Aulies voldtektsanklager på P3-direkten, dukket det opp en reklamebanner for sex-leketøy.
En upassende kombinasjon, vil mange si.
- Det er ikke en tabbe, men en teknisk tilfeldighet at sex-leketøy annonsen dukket opp i akkurat denne saken, sier redaksjonssjef Even Teimansen i Dagbladet.no.
Ifølge han er det ikke redaksjonen som er ansvarlige for annonsebannerne, men derimot annonseavdelingen.
- Men hvis vi blir gjort oppmerksomme på at en annonse krasjer med temaet på en enkeltsak - og at det fremstår upassende - tar vi grep for å fjerne annonsen, sier Teimansen.
- Skulle merke artikler
Bare for en måned siden gikk administrerende direktør i Dagbladets medielab, Rune Røsten, ut og sa at avisen ville merke alle artikler som kan være problematiske i forhold til enkelte typer reklame.
- Det gjelder først og fremst artikler som omhandler ulykker og krimsaker. Heretter vil vi merke av slike artikler i publiseringssystemet vårt, slik at de ikke får annonser rundt seg, sa Røsten til NRK i februar.