Hopp til innhold

Regjeringskrise er ikke krise for Frp

For Erna Solberg og Høyre står troverdigheten som styringsparti på spill om regjeringen faller. I Frp ser man bare oppsider uansett utfall av budsjettdramaet.

Statsbudsjett 2017. Finansminister Siv Jensen (Frp) og statsminister Erna Solberg etter fremleggelsen av regjeringens forslag til statsbudsjettet 2017 for Stortinget torsdag.

ULIK FALLHØYDE: Frp-kilder NRK har snakket med sier Høyre har mer å tape på regjeringskrise enn Frp. Her er statsminister og Høyre-leder Erna Solberg og finansminister og Frp-leder Siv Jensen sammen i stortingssalen da statsbudsjettet ble lagt fram 6. oktober.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Kun tre dager før Stortinget skal vedta statsbudsjettet er det helt i det blåblå om regjeringen får flertall. Budsjettdramaet kan ende med at regjeringen må gå.

For Høyre vil det innebære et smertefullt nederlag å bli kastet ut av regjeringskontorene ni måneder før neste stortingsvalg.

Som VG fortalte onsdag murres det internt i Høyre over regjeringens strategi. Men i Frp, partiet som tradisjonelt ikke kvier seg for å snakke sin egen regjering midt imot, er stemningen en annen.

Vinn-vinn

Hvorfor virker ikke Frps folk like stresset over muligheten for at regjeringen må gå av?

NRK har snakket med en rekke Frp-kilder som forklarer den avslappende holdningen med at de føler at de vinner uansett utfall.

– Om vi må gå, så viser det at vi er mer opptatt av innholdet i politikken enn av svarte biler. Og om vi får en budsjettavtale der bilpakken består, så viser det at vi får gjennomslag, sier én i stortingsgruppen.

Som med alt annet i disse budsjettforhandlingene er stikkordene bilpakken og ultimatum.

For Høyre er nok regjeringsmakten viktigere enn for oss. Akkurat nå har vi skikkelig balletak på Høyre.

Frp-politiker

Bilpakken ble lagt fram av statsminister Erna Solberg (H) og finansminister Siv Jensen (Frp) i statsministerboligen 30. september i år. Og den ble tolket som et ultimatum.

Mørnet stortingsgruppen

Flere måneder i forkant hadde Frp-leder Siv Jensen jobbet med å mørne sin egen stortingsgruppe for å få dem til å godta økte avgifter på bensin og diesel.

Bakgrunnen var budsjettavtalen med KrF og Venstre i fjor, der regjeringen lovet et grønt skatteskifte i 2017-budsjettet som skulle gi betydelige reduksjoner i klimagassutslippene.

Avtalen var avgjørende for at Venstre stilte seg bak budsjettet, og regjeringen visste at drivstoffavgiftene kom til å spille en sentral rolle.

Men det var ingen lett jobb å få folkevalgte i Frp, partiet som ble grunnlagt i kampen for sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep, med på å gjøre det dyrere for folk å fylle tanken.

Kilder sier til NRK at partileder Jensen hadde jevnlige samtaler med sentrale stortingspolitikere for å få gruppen med seg. Et sentralt premiss for Frp var at bilistene samlet sett ikke måtte straffes selv om pumpeprisene gikk opp.

«Take it or leave it»

Parallelt pågikk det forhandlinger mellom de fire samarbeidspartiene om det grønne skiftet. De førte ikke fram.

Under én måned før regjeringen la fram sitt forslag, møttes landsstyret i Frp i Oslo den 2. september.

Der drøftet sentralstyret, fylkeslederne og representanter fra stortingsgruppen hvor smertegrensen lå. Enden på visa ble at de godtok en økning i bensin- og dieselavgiften på henholdsvis 15 og 35 øre. Men med den innrømmelsen fulgte to viktige premisser:

  • Det er uaktuelt å øke avgiftene utover dette i forhandlingene.
  • Bilistene må samlet sett komme ut i pluss.

– Vi var klare på at dette var «take it or leave it», sier én av dem som var til stede på møtet til NRK.

Helt siden Høyre/Frp-regjeringen kom til makten, har en rekke Frp-ere ment at støttepartiene KrF og Venstre har hatt for mye makt. Denne gangen mente partiet at det var viktig å sette foten ned. Hit, men ikke lenger.

Og slik har det blitt.

Erna Solberg sa høyt og klart på pressekonferansen at dette var så langt Høyre og Frp kan gå. Siden har Frps folk gjentatt og gjentatt at bilpakken ligger fast.

Det nivået vi legger frem er det nivået vi mener er forsvarlig på ett enkelt års budsjett. Dette er så langt Høyre og Frp kan gå.

Erna Solberg / Pressekonferanse 30.09.16

– Balletak på Høyre

Både innholdet i bilpakken og måten det har blitt presentert på har provosert sentrumspartiene voldsomt.

Tirsdag brøt Venstre forhandlingene fordi de mener regjeringen ikke lever opp til løftet de ga. Onsdag fulgte KrF etter. De krever tiltak som gir større klimakutt enn det regjeringen så langt har lagt på bordet.

En mindretallsregjering verken bør eller kan opptre på den måten. De har gitt en ekstra belønning til de fossile bilene, det er ikke forenelig med et grønt skifte.

Knut Arild Hareide / Pressekonferanse 30.11.16

Dersom regjeringspartiene ikke lykkes med å overbevise dem innen mandag, kan regjeringen måtte gå av. Men Frp-erne NRK har snakket med skjelver ikke i buksene av den grunn.

– Det er heldig for oss at det er denne saken det står på. Dersom vi må gå nå, så går vi på en kjernesak, sier en Frp-kilde.

– For stortingsgruppen til Frp er det ikke så viktig å sitte i regjering. For Høyre er nok regjeringsmakten viktigere enn for oss. Akkurat nå har vi skikkelig balletak på Høyre, sier en annen kilde i partiet.

Dersom utfallet av budsjettstriden blir at dagens regjering går av, og en ny Høyre-ledet mindretallsregjering tar over makten fram til neste valg, kan Frp tjene på å ha fritt spillerom i opposisjon.

– Hvis vi går av på dette, så viser det at vi setter politikken høyere enn å kjøre svarte biler. Vi lever godt med alle utfall, sier den samme kilden.

Heller ikke grasrota i Fremskrittspartiet mener bilpakken bør endres for å hindre regjeringskrise. En ringerunde NRK har gjort til fylkeslederne i Frp torsdag viser at 13 av dem heller vil la regjeringen ryke enn å endre bilpakken. To åpner for å diskutere endringer, mens resten ikke ønsker å si noe om saken.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger