Regjeringen fjerner aldersgrensen for ståhjuling

Nye regler gjør det mulig for mindreårige å bruke små elektriske kjøretøy. Trygg Trafikk frykter flere ulykker.

Segway

Regjeringen fastsatte et nytt regelverk for små elektriske kjøretøy tirsdag. Reglene blir de samme som for sykkel.

Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Enklere regler, mindre byråkrati og litt mer moro i hverdagen. Slik omtaler samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) de nye reglene for små elektriske kjøretøy, som regjeringen fastsatte tirsdag.

– De ligner mye på sykkel med tanke på bruksområde. Derfor skal likestiller vi nå slike kjøretøy. De skal nå kunne brukes på samme områder og under samme vilkår. Det gjør det enklere både for brukere og myndigheter, sier han i en pressemelding.

Klassifisering som sykkel vil innebære at det ikke er godkjennings-, registrerings- eller forsikringsplikt. Brukeren har selv ansvaret for at kjøretøyet oppfyller vilkårene for å kunne anses som sykkel.

Frem til nå har det vært 16 års aldersgrense på bruk av ståhjuling. Det ble foreslått å senke aldersgrensen ned til 12 år, men i det nye regelverket er den fjernet.

Samferdselsministeren Ketil Solvik-Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix

– Vanskeligere å håndtere

Da forslaget til et nytt regelverk ble utarbeidet, var blant annet Politidirektoratet, Syklistenes Landsforening og Trygg Trafikk bekymret for at nettopp aldersgrensen skulle fjernes.

De største innvendingene mot forslaget, var at barn og unge ikke har en komplett forståelse av trafikkbildet. Trygg Trafikk gjentar nå kritikken:

– Vi mener at disse kjøretøyene er vanskeligere å håndtere enn en vanlig sykkel, når det kommer til eksempelvis manøvrering og bremsemuligheter. Jeg frykter at vi nå får ulykker som følge av at mindreårige, som ikke har de nødvendige forutsetningene, kan ferdes ute i trafikken, sier fagsjef Tori Grytli i Trygg Trafikk til NRK.

Underrapportering

Grytli påpeker at hun er positiv til at små elektriske kjøretøy blir likestilt med sykkel.

– Det nye regelverket er mye ryddigere, og det er lettere å vite hvilke regler som gjelder. Det bør likevel være en restriksjon på disse kjøretøyene, sier hun.

Tori Grytli, fagsjef i Trygg Trafikk

Fagsjef Tori Grytli synes det er synd at aldersgrensen er fjernet.

Foto: Trygg Trafikk

– Vi er litt fortvilet over at det er mer fokus på enklere regler, mindre byråkrati og mer moro, enn på sikkerhetsaspektet.

Grytli sier videre at det ikke finnes en god oversikt over sykkelulykker i dag.

– Vi har en enorm underrapportering av sykkelulykker i Norge. Det skal derfor mye til for å fange opp en eventuell økning. Vi mener at det må bli mer fokus på å registrere og identifisere sykkelulykker fremover.

Reglene om særlig aktsomhet overfor andre trafikanter på eksempelvis fortau eller gangveg, skal også gjelde for brukere av små elkjøretøy. Det stilles imidlertid ikke krav om bruk av hjelm eller obligatorisk opplæring.

– Selv om det ikke er krav om bruk av hjelm, vil jeg oppfordre alle som ferdes på både sykkel og små elektriske kjøretøy, til å bruke hjelm, kjøre forsiktig og ta hensyn til andre trafikanter, spesielt overfor gående, sier Solvik-Olsen i pressmeldingen.

NRK tok kontakt med Samferdselsdepartementet tirsdag ettermiddag for å få en kommentar fra Solvik-Olsen om kritikken. Departementet har foreløpig ikke besvart NRKs henvendelser.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger