Hopp til innhold

Reagerer på Røde Kors-kampanje

– Taktløst, mener redaktør for frivillighetstidsskrift.

Røde Kors-kampanje

Redaktør Bjørn Pettersen har liten sans for Røde Kors-kampanjen som pryder reklameboards i disse dager.

«Vi takker Røde Kors for fantastisk innsats i tiden etter hendelsene i Oslo og på Utøya. Vi oppfordrer alle til å engasjere seg ved å bli medlem i Røde Kors. Send ”medlem” til 2221 (kr.300,-),» står det å lese på store reklameboards i byrommet.

Under et bilde av en rød rose troner godt synlige logoer for Clear Channel og DnB NOR.

– Jeg synes det er forunderlig at man ikke har hatt etisk kompetanse nok hos Røde Kors til å trykke på stoppknappen før denne kampanjen ble rullet i gang, sier redaktør Bjørn Pettersen i Ideelt Sett til NRK.no.

Bjørn Pettersen i Ideelt Sett

Bjørn Pettersen i Ideelt Sett.

Ideelt Sett er et nøytralt og uavhengig nyhetsbrev for ideell sektor.

Under og etter terroraksjonen i Oslo og på Utøya 22. juli var svært mange aktører i sving med hjelpearbeid.

Politi, brannvesen, helsepersonell, mange ulike frivillige redningsaktører og enkeltpersoner trådte til.

Pettersen synes derfor det er smakløst av Røde Kors å tillate boards hvor organisasjonen får så stor del av æren for redningsarbeidet.

– Det er dårlig moral å heie på egne krefter når andre ideelle organisasjoner har vært vel så tett på omstendighetene, mener han.

Video: Frivillige fra Norsk Folkehjelp forteller om sine opplevelser på Utøya

Video Reddet mer enn 40 ungdommer

Reddet mer enn 40 ungdommer

Frivillig ble skutt og drept

Organisasjonen Norsk Folkehjelp hadde åtte frivillige mannskaper på Utøya, og hadde ansvaret for den ordinære førstehjelpsberedskapen på AUF-leiren. Dette er en oppgave organisasjonen har hatt de siste 30 årene.

Drept på Utøya: Hanne Fjalestad

Drept på Utøya: Hanne Fjalestad fra Norsk Folkehjelps lokallag på Hadeland.

Foto: Norsk Folkehjelp

En av dem, førstehjelper Hanne Fjalestad (43), ble skutt og drept i angrepet på øya.

Bjørn Pettersen i Ideelt Sett reagerer på at kampanjen som fremhever Røde Kors’ rolle, ble satt i gang allerede før Fjalestads begravelse.

– Jeg forstår ikke hvordan Røde Kors kan gå ut og søke å verve nye medlemmer i en sånn situasjon, sier han.

Bjørn Pettersen jobbet inntil for fem år siden selv i Norsk Folkehjelp.

LES OGSÅ: Lesernes hilsner til de omkomne

Utsatte egne kampanjer

Andre organisasjoner, som Norsk Folkehjelp, valgte å utsette kampanjearbeid til situasjonen var mer avklart.

– Vår prioritering etter terrorangrepet har vært å ta vare på de som er rammet, både ungdommer, pårørende og mannskapene som jobbet med Utøya og i Oslo sentrum, sier Tor-Henrik Andersen, kommunikasjonssjef i Norsk Folkehjelp, til NRK.no.

Tor-Henrik Andersen

Kommunikasjonssjef Tor-Henrik Andersen forteller at Norsk Folkehjelp har valgt å holde en lav profil etter tragedien.

Foto: Werner Anderson

Andersen forteller at organisasjonen for eksempel avventet med å sette i gang innsamling til sultkatastrofen i Somalia til etter Hanne Fjalestad var begravet.

– Norsk Folkehjelp har valgt å holde en lav profil i perioden etter 22. juli av respekt for de berørte. Men jeg tror likevel at Folkehjelpas innsats er godt kjent både blant de berørte og norske myndigheter, sier kommunikasjonssjefen.

Han ønsker ikke å kommentere Røde Kors-kampanjen direkte.

– Tøff opplevelse

Norsk Folkehjelp bisto med fire ambulanser i Oslo sentrum etter at bomben gikk av i Regjeringskvartalet.

Fordi organisasjonen hadde mannskaper på Utøya, ble de raskt orientert om situasjonen der, og var blant de første på plass på landsiden ved øya med 15 mannskaper.

– Terroraksjonen har vært en tøff opplevelse for alle, ikke minst for mannskapene som bidro på Utøya med fantastisk innsats og livreddende arbeid, sier Tor-Henrik Andersen til NRK.no.

LES OGSÅ: Bildegalleri fra Utøya

Næringslivet betaler

Øistein Mjærum og Kjell Magne Bondevik

Øistein Mjærum i Røde Kors kampanjen som er betalt av Clear Channel og DnB NOR. Her er han avbildet sammen med Kjell Magne Bondevik (t.h).

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Kommunikasjonsdirektør Øistein Mjærum i Røde Kors har liten forståelse for at boardskampanjen kan fremstå som smakløs.

– Det er trist hvis noen oppfatter en takk til våre frivillige på den måten, sier Mjærum til NRK.no.

Han forteller at det er Clear Channel og DNB NOR som har tatt regningen for kampanjen, og at Røde Kors ikke har betalt noe for den.

Mjærum avviser imidlertid at den er rettet mot å verve medlemmer til Røde Kors.

Kommunikasjonsdirektøren forteller at Røde Kors har blitt kontaktet av mange den siste tiden, som lurer på hvordan man kan engasjere seg i organisasjonen.

– Annonsen er en sjenerøs gave fra næringslivet, med en takk til Røde Kors for innsatsen og informasjon om hvordan man kan engasjere seg i Røde Kors, sier Mjærum.

Han sier videre at Røde Kors har tatt imot næringslivsinitiativet med glede, og at han setter pris på at noen ønsker å takke de frivillige i organisasjonen for innsatsen.

Spleiselag mellom bank og reklame

Rosekampanjen var et spleiselag mellom reklameaktøren Clear Channel og DnB NOR.

Informasjonsdirektør Thomas Midteide i DnB NOR beklager hvis noen ble støtt av kampanjen de har finansiert.

– Tanken var bare god, og vi beklager hvis noen synes takken til de frivillige i Røde Kors ikke burde vært kommunisert på denne måten, sier han.

Thomas Midteide, iformasjonsdirektør i DnB NOR

Thomas Midteide, informasjonsdirektør i DnB NOR.

Foto: DnB NOR

– Da vi ble spurt om å betale for en takk til hjelpemannskaper fra Røde Kors sa vi ja til det. Vi har samarbeidet med Røde Kors i mange år, og syntes det var positivt å takke frivillige som hjalp til i en veldig krevende situasjon, forklarer Midteide.

– Mange av oss lurte på hvordan vi kunne bidra etter tragedien. I Røde Kors er det allerede mange som bruker fritiden sin til å hjelpe, og det er positivt hvis flere bruker sitt engasjement til det.

– Ønsker ingen vinning

Arne-Inge Christophersen, viseadministrerende direktør for salg og marked i Clear Channel, vedgår at tidspunktet for kampanjen kan diskuteres.

Han synes det er leit hvis det er skapt et inntrykk av at næringslivsaktører forsøker å utnytte tragedien til egen vinning.

– Jeg tror ikke verken DnB NOR eller Clear Channel ønsker å ha noen vinning på dette. Vi ønsker å gi vår anerkjennelse til den fantastiske innsatsen til de frivillige, og utrykker det på denne måten, sier han til NRK.no.

Han har forståelse for at andre organisasjoner og bedrifter velger en annen profil.

– Noen velger en lavere profil og ønsker ikke den typen kommunikasjon, det er et valg man tar, mener han.

AKTUELT NÅ