NRK Meny
Normal

Rapport: Vesentlige mangler ved politiets milliardprogram

Det må gjennomføres flere «risikoreduserende tiltak» før den første delen av programmet som skal redde politiets datasystemer kan settes i gang, ifølge ny rapport.

Politi på operasjonssentralen til Oslo-politet

TRØBBEL: Tillitsvalgte i Oslo-politiet har tidligere fortalt om store problemer med den såkalte PO-loggen ved operasjonssentralen i Oslo politidistrikt.

Foto: NRK

Merverdiprogrammet har vært i startgropen i flere år, med en planlagt kostnadsramme på over to milliarder kroner.

Gigantprosjektet er svaret på mange av de IKT-problemene politiet opplever i dag. Et eksempel på disse problemene er datasystemene ved operasjonssentralen til Oslo politidistrikt, som overbelastes ved store hendelser.

Dette har flere ganger, blant annet 22. juli 2011, ført til at politiet har måttet føre logg med penn og papir.

«Vesentlige mangler»

Men det storstilte seksårsprogrammet, som ifølge politidirektør Odd Reidar Humlegård skal gi «større slagkraft og bedre resultater», kan fortsatt ikke settes i gang.

Det kommer frem i en ny konsulentrapport fra Dovre Group og Transportøkonomisk institutt.

Glenn Steenberg

MULIG: Glenn Steenberg i Dovre Group sier det er krevende, men mulig, å få på plass de nødvendige endringene i programmet.

Foto: Privat

I rapporten, som har tatt for seg den første delen av programmet, heter det blant annet at «kvalitetssikringen har avdekket vesentlige mangler som medfører en høy risiko for ikke å lykkes i gjennomføringen». Av den grunn anbefales en rekke «risikoreduserende tiltak», som blant annet:

  • At man får på plass retningslinjer som sikrer at prosjektet er styrt av politiet.
  • At programmet med planlegges med full stans etter det første prosjektet, som varer i to år.
  • Hele styringsmodellen som ligger til grunn for prosjektet må forenkles, slik at avvik oppdages så tidlig som mulig.

– Gjenstår å se om man lykkes

Glenn Steenberg, partner i Dovre Group, er oppdragsansvarlig for kvalitetssikringen. Han ønsker ikke å spekulere i om de «vesentlige manglene» kan føre til ytterligere forsinkelse av den første delen av Merverdiprogrammet.

– Vi mener at alle de tiltakene vi har pekt på bør gjennomføres for å kunne oppnå en akseptabel risiko. I hvilken grad man vil lykkes med å implementere gode tiltak gjenstår å se. Det er krevende, men på ingen måte umulig, sier Steenberg til NRK.

Steenberg sier alle tiltakene er like viktige, og at det er «helt avgjørende» at det omfattende prosjektet blir styrt av kunden, altså politiet.

– De må ha etablerte styringsfunksjoner som sikrer at de har kontroll på fremdrift, kostnadsutvikling og kvalitet.

Lover å holde skjema

Rapporten ble lagt frem for Justisdepartementet tidligere i år, og flere av tiltakene er nå satt i gang. Fagdirektør Frede Hermansen i Politidirektoratet leder arbeidet med å forberede oppstarten av Merverdiprogrammet.

Politidirektør Odd Reidar Humlegård

STORE FORVENTNINGER: Politidirektør Odd Reidar Humlegård har tidligere sagt at Merverdiprogrammet skal gi politiet «bedre verktøy til å gjøre en god og effektiv jobb».

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

Han er glad for at det i rapporten heter at politiet er bedre rustet, men erkjenner i en pressemelding at politiet fremdeles har «en vei å gå» før IKT-løftet omsider kan settes i gang.

Til NRK sier Hermansen at gjennomføringen av de nye «risikoreduserende tiltakene» ikke kommer til å utsette oppstarten av programmet.

– Svaret er nei. Vi er inne i den ordinære og planlagte beslutningsprosessen. Nå er det oppstart av det første prosjektet i Merverdiprogrammet som skal besluttes. Dette prosjektet er planlagt å vare om lag to år. Blir det gitt klarsignal, vil politiet begynne å merke endringer fra 2017, lover Hermansen.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger