NRK Meny
Normal

Rapport: Sladder lønner seg på jobben

Sladring kan gi bedre samarbeid på jobb, viser en ny undersøkelse. – Bare tull, sier arbeidslivsforsker, som mener sladring og baksnakking har tatt overhånd i arbeidslivet.

Mobbing på jobb (Illustrasjonsfoto)

Gjennom et eksperiment fant nederlandske forskere ut at sladring kan gi bedre samarbeid og styrket tillit mellom kollegaer. Arbeidslivsforskere er imidlertid kritiske, og mener sladring snarere er en del av en ukultur i arbeidslivet.

Foto: Martin Kierstein

Forskere i psykologi ved Vrije Universiteit i Amsterdam mener å ha funnet ut at sladring på jobben kan føre til styrket tillit og bedre samarbeid mellom kollegaer, skriver forskning.no.

I den kontroversielle studien har forskerne undersøkt hvordan deltakere sladrer på hverandre ut fra en idé om at mennesker samarbeider bedre når ens eget rykte står på spill.

I eksperiementet fant forskerne at sladrere stolte mer på hverandre enn de som ikke sladret. Det viste seg også at sladder virket mer effektivt inn på gruppeatferden enn sanksjoner og straff.

«Ondsinnet» og «godsinnet»

Robert Salomon

SKEPTISK: Arbeidslivsforsker Robert Salomon ved Høgskolen i Oslo og Akerhus sier sladder er et problem på arbeidsplassene.

Foto: TH / Senteret for seniorpolitikk

Arbeidslivsforsker Robert Salomon ved Høgskolen i Oslo og Akershus sier man må være forsiktig med å erklære sladder som noe positivt.

– Dette bør man ta med en klype salt. Sladring kan ofte skape emosjonelle konflikter, sier Salomon.

Han har hjulpet arbeidsplasser med konflikter i en årrekke, og har sett hvordan det han kaller «ondsinnet sladder» bryter ned selvtillit, skaper fryktkultur og fløyer mellom grupper og går utover jobben som skal gjøres.

Likevel har han en viss forståelse for at «gangsnakk» kan bidra til å bygge relasjoner, som igjen gir gode effekter på gruppedynamikk og samarbeid.

– Det å dele informasjon om hverandre og åpne seg opp er en bra ting. Man spøker og småbaktaler, forteller noen små hemmeligheter. Det trenger ikke være så alvorlig, sier han.

Emosjonelt og sårbart

Det er først når sladringen tar overhånd og blir ondsinnet at bedriftene ofte får et problem, ifølge arbeidslivsforskeren.

Han sier dårlig organisatorisk struktur, manglende spilleregler og uklare kommandolinjer fra sjefer er faktorer som ofte utløser usikkerhet hos arbeidstakerne. Og når usikkerheten intreffer, begynner sladringen.

– Man begynner å snakke med sine nærmeste kolleger, og det oppstår fløyer og konstellasjoner, sier Salomon.

Psykolog og høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI sier imidlertid at sladringen også har noe bra ved seg. Han sier studien viser at håndheving av sosiale kontrakter er en forutsetning for samarbeid og tillit.

– Sladder skyldes sinne, som er helt avgjørende for at grupper skal kunne fungere, sier Nordmo til forskning.no

Mer sladring enn før

Undersøkelsen fra Amsterdam viste at deltakerne som sladret stolte på hverandre, men at de som ikke sladret ikke fikk den samme tilliten.

Salomon sier det kan være vanskelig å være nøytral på jobber der det er mye sladring. Man kommer i en situasjon der man må være med eller mot.

– De siste årene har vi sett en økning i konflikter. Bedriftene må ha klare spilleregler slik at ikke falske rykter og følelsesladde episoder tar overhånd. Det går tilslutt på helsa løs, sier han.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger