Hopp til innhold

Raja (V) om Aps Tesla-forslag: – Dette er misunnelse

Arbeiderpartiet vil gjøre Teslaene dyrere. – Dette utspillet kommer fordi Tesla er en flott bil, mener Venstres Abid Raja.

Abid Raja, Venstre-politiker i Tesla

TESLA-EIER: Venstre-politiker Abid Raja hevder Arbeiderpartiet vil stanse utviklingen med Marianne Martinsens forslag.

Foto: Møller, Mimsy / Samfoto

Arbeiderpartiet vil sette et tak på hvor stort avgiftsfritak dyre elbiler skal få. Det kan gjøre Tesla et par hundre tusen dyrere.

Dagens Næringsliv omtalte saken først, og til avisen sier APs finanspolitiske talskvinne Marianne Marthinsen at de dyreste Teslaene ikke bør subsidieres like sterkt lenger.

Marianne Martinsen (Ap)

VIL STRAMME INN: Marianne Marthinsen (Ap) mener grensen på avgiftsfritak på elbiler bør ligge rundt 500.000 kroner.

Foto: David Vojislav Krekling / NRK

– Vi foreslår at det fortsatt skal være gunstig å kjøpe elbil i Norge, men for de aller dyreste modellene bør det gå et tak for hvor stor avgiftsfordel du skal få, sier Marthinsen til NRK.

Arbeiderpartiet har ikke bestemt seg for hvor dette taket skal ligge, men Marthinsen anslår at det vil være rundt en halv million kroner.

– Det føyer seg inn i den misunnelsen vi ser komme til uttrykk mot Tesla mange steder, mener Venstre-politiker og Tesla-eier Abid Raja.

Raja: – Erstatter dieselbiler

Raja er andre nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen, og mener den norske elbilpolitikken fører til at stadig flere bilselskaper satser elektrisk.

– Mange kan velge å kjøpe Tesla fordi man kan bruke det som helårsbil. Man trenger ikke ha rekkeviddeangst. Man kan bruke den på europaferier og man kommer seg til hytta. Den har erstattet større dieselbiler, så sånn sett er misunnelsen litt uforståelig, mener Raja.

En Tesla vil også dra nytte av avgiftsfritak, men bare på den første halve millionen.

– Vi får nå flere biler med stor rekkevidde inn på markedet. Det er viktig å få opp volumet, men ikke subsidiere de aller mest kostbare, sier Marthinsen.

Raja mener det er altfor tidlig.

– Elbilene har ikke tatt over det vanlige bilmarkedet. Hvis du skal ha teknologiutviklingen gående, må man opprettholde det avgiftsregimet vi har. Det er ikke slik at staten gir penger, det er et avgiftslette. At man ikke tar mer på toppen av det som går til bilforhandleren.

– Hvorfor mener du det handler om misunnelse?

– Så lenge man kjørte rare Think-biler eller Nissan Leaf, var det greit. Dette utspillet kommer fordi Tesla er en flott bil, hevder Raja.

– Må ha legitimitet

Marthinsen erkjenner at avgiftene ikke vil gjøre store utslag på budsjettet, men at signaleffekten er viktig.

– Skatte- og avgiftssystemet skal ha legitimitet ute blant folk. Det er viktigere å bruke milliardene til å få mange biler inn enn noen få, kostbare modeller, sier hun.

Elbilforeningen: Vil gi større utslipp

Christina Bu, generalsekretær Norsk elbilforening

MENER AVGIFTSFRITAK ER NØDVENDIG: Christina Bu, generalsekretær Norsk elbilforening, sier 10 prosent av Tesla-eierne ville kjøpt Tesla uten avgiftslette.

Foto: Lokman Ghorbani

Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening sier bare ti prosent av Tesla-eierne ville kjøpt en Tesla uten avgiftslette. Det viser den årlige undersøkelsen blant 3.500 elbilister, derav 700 Tesla-eiere.

Her oppgir Tesla-eiere at elbilen deres erstatter nesten all tidligere bruk av bensin- og dieselbil (95 prosent i snitt).

– Å kutte fordelene ville altså gitt større utslipp, resonnerer Bu,

Hun sier nordmenn generelt kjøper større familiebiler sammenlignet med land lenger sør i Europa.

– I dag er det kun Tesla som tilbyr biler i dette segmentet, sier Bu.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger