Hopp til innhold

– Vær så snill og utnytt meg

Frida Vige Helle (24) lager politisk kunst for folk som synes kronikker blir for kjedelig.

Fremførelse på Astrup Faernley.

Frida fremfører «Redd haiene fra oss, og oss fra bolighaiene» i utstillingslokalene til Astrup Faernley.

Foto: EIRIK GOGSTAD

– Jeg vil lage kunst som er politisk, for de som trenger følelser for å bli engasjerte, sier hun til NRK.

Frida fungerer som aktmodell.

AKTMODELL: Frida poserer og publikum tegner henne.

Foto: EIRIK GOGSTAD

Prosjektet heter «Redd haiene fra oss og oss fra bolighaiene».

Frida forteller at det speiler hvordan vi driver rovdrift på naturen, og hvordan bolighaiene driver rovdrift på oss.

Frida poserer med haimasken sin.

HAIMASKE: Frida lager haimaskene sine selv. De representerer både bolighaiene, og haiene i havet som lever på vår nåde på grunn av forurensing av verdenshavene.

Foto: ALEXANDER SLOTTEN

Masken Frida holder i hendene heter «Profit from this poor ass, daddy».

Hun fremførte prosjektet sitt på Astrup Faernley forrige helg.

Frida fungerer som aktmodell.

I fremførelsen stiller Frida seg frivillig inn i en posisjon av underkastelse, iført haimaske, mens publikum deltar i form av at de tegner kunstneren, som fungerer som aktmodell.

En av tegningene som ble produsert av en publikumer.

TEGNING: En av tegningene som ble produsert av en publikumer under fremførelsen.

Foto: FRIDA HELLE

– Slik byttes det litt på hvem som er kunstner, og publikum blir på en måte med hele veien, forteller Frida.

Av og for unge

Verket er en del av en utstilling i regi av Blikkåpner Oslo. Utstillingen er kuratert av unge mellom 16 og 19 år, og disse kuratorene har ordnet alt fra valg av kunst til promotering og design av plakater helt selv.

Blikkåpner er et samarbeid mellom Astrup Fearnley Museet, Kunstnernes Hus og Nasjonalmuseet, som satser på kunstformidling av og for ungdom.

En av kuratorene, altså de som velger ut kunstverkene, er Ilaf Sawash (19).

En av kuratorene for utstillingen

VALGTE UT: Ilaf Sawash er en av de unge kuratorene for utstillingen.

Foto: PRIVAT

– Som kurator måtte jeg gjøre kuratorgreier, forteller hun.

– Vi måtte velge ut kunsten, det var det viktigste.

Hun var med på å velge ut Fridas verk, og håper det kan skape debatt og diskusjon.

Frida fremfører verket sitt på Astrup Faernley.
Foto: EIRIK GOGSTAD

– Det viktigste er unge og hva de ser etter

– Det er en stigma rundt seksualisering av kvinnekroppen, men det Frida gjør er å bruke seksualisering, som mange kvinner må gå gjennom, for å få frem et poeng. Det skaper en diskusjon og en debatt og det synes vi er viktig, sier Sawash.

Bilde fra utstillingen til Blikkåpner.

Et bilde fra utstillingen Fridas verk var en del av, kuratert av unge mellom 15 og 19 år.

Foto: MATHIAS BERSTAD MALMGREN

Det viktigste for dem var å velge kunstverk som unge kan relatere seg til.

– Det er kjernen i prosjektet, de som er unge og hva de ser etter, forteller hun.

Frida har fire forskjellige haimasker, og jobber med en femte.

HVITHAI: Frida har fire forskjellige haimasker, og jobber med en femte.

Foto: ALEXANDER SLOTTEN / NRK

– Innimellom føles det som en sorg

Frida forteller at verket dreier seg om å leve i noens nåde.

– I dagens boligsituasjon har man ikke noe annet valg enn å gå inn i en skjev maktrelasjon, mellom leier og eier.

Hun valgte å lage kunst om boligmarkedet fordi hun er lei av urettferdigheten hun opplever med dagens situasjon.

Frida inne i masken
Foto: ALEXANDER SLOTTEN / NRK

– Innimellom føles det som en sorg, å aldri kunne eie. Utgangspunktet mitt er ikke spesielt bra for å kunne eie en egen leilighet.

De eneste Frida kjenner på sin egen alder som kan kjøpe leilighet, er de med foreldre som kan hjelpe dem.

– Det føles så grunnleggende urettferdig.

Masken til Frida.

URETTFERDIG: De eneste vennene til Frida som kan kjøpe leilighet er de med rike foreldre.

Foto: ALEXANDER SLOTTEN / NRK

Hun har også kjent på bolighaienes makt når hele stipendet gikk til husleie i studietiden.

Frida forteller at hun har hatt perioder som student hvor hun ikke har hatt penger til annet enn havregrøt og gikk ned veldig mye i vekt.

– Det eneste jeg hadde råd til var å betale husleien.

Hun er lei av å høre fraser som at for å få råd til leilighet, må man ikke drikke kaffe på Starbucks, eller velge den dyreste maten.

– Men hva er utgiftene mine? Det er nesten bare husleien, som blir dyrere og dyrere hele tiden, sier hun.

En av haimaskene.

MASKENE: Frida lager masker av plast, garn og sykkelhjelmer.

Foto: ALEXANDER SLOTTEN / NRK

Vil bryte trenden med utnyttelse

Klærne Frida bruker under fremføringen er designet av klesdesigner og kunstner Sara Skogøy.

Sara Skogøy lager kunst og klær. Her ser du et skjermbilde fra instagramfeeden hennes.

KLÆR OG KUNST: Sara Skogøy lager kunst og klær. Her ser du et skjermbilde fra instagramfeeden hennes.

– Jeg har fulgt henne en stund på Instagram, sier Frida.

– Også begynte jeg å lage disse maskene, og da stemte det at modellen skulle være avkledd og gå i sexy klær.

Tømte sparekontoen

Og på grunn av klima-aspektet i prosjektet ønsker ikke Frida å bruke klær som er knyttet til «fast fashion» og utnyttelse av arbeidskraft.

– Jeg vil bryte den trenden, så jeg sendte bilde til Sara, tømte sparekontoen og fikk fotoshoot med hennes klær.

AKTUELT NÅ