NRK Meny
Normal

Politiet vil ha flere klager

En rapport fra Oslo politidistrikt viser at det kom færre klager på politiet i fjor enn året før. Se noen av eksemplene her.

Politihuset Grønland

Publikum har klaget på alt fra frihetsberøvelse til uhøflig språkbruk. Ikke alle klagene tas til følge.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Oslo politidistrikt fikk til sammen 105 klager i fjor, og 101 av disse var ferdig behandlet da rapporten ble ferdigstilt. I 2013 var tallet 137.

Ingjerd Hansen

Ingjerd Hansen ved Strategisk stab i Oslo politidistrikt har utarbeidet rapporten om klager på politiet.

Foto: Nyhetsspiller / NRK

– Det kan bety at politiet blir flinkere, men det kan også bety at vi ikke får mange nok klager. Vi ønsker mange klagesaker, sier seniorrådgiver Ingjerd Hansen ved Strategisk stab i Oslo politidistrikt.

Hansen mener det er viktig at publikum klager hvis de er misfornøyde, slik at politiet kan undersøke, forklare og eventuelt beklage.

– Vi ser ofte at sakene inneholder viktig informasjon som gjør at vi kan bli bedre, så dette er viktig for oss. Er man misfornøyd med politiets innsats, er det viktig at det kommer til oss slik at vi kan gjøre noe med det. I noen tilfeller ser vi at publikum kanskje ikke har sett hele bildet. Vi undersøker grundig, og gir et grundig svar, sier hun.

Festbråk, kjefting og frihetsberøvelse

46 saker gjaldt atferd, 44 klager handlet om saksbehandling eller service, mens elleve saker gjaldt maktmisbruk. Seks saker gjaldt etnisk eller annen diskriminering.

Politiet mener det er grunnlag for kritikk i 16 saker, og beskriver 42 tilfeller som uheldige, men uten kritikkgrunnlag. Det er ikke grunnlag for kritikk i 38 saker, mens fem er avvist.

Her er noen eksempler:

Ikke grunnlag for kritikk:

  • Politiet bistod leietaker i å hente sine saker, noe huseier fant ubetimelig.
    Oppførte seg kranglete og ble satt i politibil i 15 minutter for å roe seg ned.
    Mener det er uberettiget frihetsberøvelse.
  • Politiet avbrøt «alene hjemme-fest» der flere under 18 år var sterkt beruset. Mor mener politiet ødela bursdagsfeiringen til datteren.
  • Klager har tatt bilde av og fulgt etter personer han mener feilparkerer. Sint for at politiet har irettesatt ham, og ikke forstått at det er de som feilparkerer som utgjør en fare.

Uheldig, men ikke grunnlag for kritikk:

  • Forsto ikke at hun skulle stoppe da politiet satte på blålys — trodde det var noen andre de var ute etter. Opplevde politimann som uhøflig da hun stoppet.
  • Politi kom ikke selv om han ringte fire ganger da han så tyver i aksjon (på en svært travel dag i Oslo politidistrikt).
  • Politiet kom bevæpnet og gikk til feil leilighet.

Grunnlag for kritikk:

  • Politibil stanset ikke for barn som skulle gå over fotgjengerfelt.
  • Klager fikk kjeft av politimann, ble kalt «drittunge» og truet med at han skulle anmeldes for forsøpling.
  • Klager feilparkerte, politibetjent spurte ham om han var egoist eller ganske enkelt dum.

Behandlede klagesaker i Oslo politidistrikt

2007

151

2008

142

2009

108

2010

93

2011

89

2012

115

2013

137

2014

101

Den landsomfattende oversikten skal være klar i løpet av våren. I 2013 mottok politiet totalt 834 klager på landsbasis, noe som var en økning fra året før.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger