Hopp til innhold

Piloter: – Setter liv i fare

Norske piloter raser mot nye regler som gir dem ansvar for å vurdere om det er trygt å fly i asketruede områder.

Fly og vulkan

Norske og europeiske piloter mener de ikke skal måtte ta avgjørelsen om det er trygt å fly i vulkanskyer.

Foto: Lucas Jackson/Michaela Rehle / Scanpix/Reuters

Tirsdag delte luftsfartsmyndighetene inn luftrommet over Norge i tre kategorier; åpent, stengt og soner med lav konsentrasjon av aske.

Les også: Askeutslipp tilsvarende nær 13 millioner tankbiler
Les også: - Ufarlig å fly i klarvær

I den siste kategorien blir pilotene bedt om å se etter faresignaler som røyk eller støv i cockpit, syre- eller svovellukt, «glødende vinger» eller statisk elektrisitet rundt vingene, hvit eller oransje glød rundt motorene eller unormale utslag på farts- og motormåler.

– Uholdbart

Ved ett eller flere av disse tegnene skal piloten forsøke å skru ned motorkraften for ikke å suge unødvendig mye aske inn i motorene. De skal også snu flyet og varsle tårnet om problemene.

Den praksisen er Norsk Flygerforbund skeptisk til. De frykter at det kan gå på sikkerheten løs.

– Vi mener at det nå er i ferd med å oppstå en uholdbar situasjon. Vi må ikke komme i en situasjon der det kommersielle presset blir så stort at man flyr før man bør, sier nestleder i Norsk Flygerforbund Aleksander Wasland til VG Nett .

Europeiske piloter protesterer

Også den europeiske pilotforeningen European Cockpit Association (ECA) er skeptisk til at det enkelte flyselskap og den enkelte pilot skal bli pålagt ansvaret med risikovurderingen ved flyging i områder med vulkanaske.

I en pressemelding fra foreningen heter det:

«Å blande kommersielle og sikkerhetsmessige hensyn setter liv i fare.»

AKTUELT NÅ