Hopp til innhold

Pendlerforening skuffet over regjeringen: – Dette er bare småtteri

Regjeringens forslag om å øke reisefradraget møter en kald skulder fra pendlerne. Økningen er ikke i nærheten av å veie opp for kuttene de har gjort tidligere.

E-18 inn til Oslo

TIL OG FRA JOBB: Opp mot én million nordmenn pendler til jobben hver dag. Regjeringen foreslår å øke satsen i reisefradraget, men tidligere endringer i bunnfradraget gjør at pendlerne sitter igjen med mindre. Her fra E18 inn mot Oslo.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

– Politikerne har forverret situasjonen for pendlere i mange år. De hundrelappene der er bare småtteri, sier Jan Riddervold, leder i paraplyorganisasjonen Norsk pendlerallianse.

125 000 mistet reisefradraget

Han er ikke imponert over at regjeringen foreslår å øke satsen i reisefradraget med seks øre, og peker på at de siste statsbudsjettene har inneholdt dårlig nytt for de rundt 20 lokale pendlerforeningene han representerer.

  • Fra og med inntektsåret 2014 ble det innført et øvre tak på 75 000 kilometer på reisefradraget, viser Skattebetalerforeningens oversikt.
  • Bunnbeløpet i fradraget økte fra 13 950 til 15 000 kroner i 2014 og videre til 16 000 kroner i 2015.
  • I 2016 økte bunnfradraget til 22 000 kroner. Det førte til at om lag 125 000 skattebetalere mistet reisefradraget.

Da regjeringen fredag la fram sitt forslag til et grønt skatteskifte, var økt pendlerfradrag ett av punktene som skulle kompensere for økte avgifter på bensin og diesel.

– De bare later som om de vil gjøre det bedre for pendlerne, men det har vært en forverring over lang tid. Dette er ikke i nærheten av å veie opp for det, sier Riddervold.

I fjor regnet Din side ut hvor mye pendlerne tapte på at bunnfradraget økte til 22 000 kroner i 2016:

  • Dersom «Siri» fra Tønsberg pendler 206 kilometer fram og tilbake til Oslo 230 dager i året, fikk hun i 2015 et årlig reisefradrag på 14 869 kroner.
  • Etter at bunnfradraget økte til 22 000 kroner i 2016, fikk «Siri» et reisefradrag på 12 268 kroner, altså 2601 kroner mindre enn året før.
  • Med utgangspunkt i samme regnestykke blir «Siris» reisefradrag 12 978 kroner dersom satsen økes med seks øre neste år, altså 711 høyere enn i år. Samtidig er fradraget 1891 kroner lavere enn i 2015.
  • Dersom regjeringen også foreslår å senke inntektsskatten, og dermed også skatten på fradrag, til 24 prosent for å trappe ned til målet på 23 prosent innen 2018, sitter «Siri» igjen med kun 192 kroner mer i 2017 enn i 2016.

Sosiale forskjeller

Reisefradraget har lenge vært under press. Både Scheel-utvalget og Grønn skattekommisjon har foreslått å fjerne det.

Tidligere i år kom en rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI) som konkluderte med at klimagassutslippene går ned, og de sosiale ulikhetene øker, dersom reisefradraget forsvinner fra selvangivelsen.

Forsker Lasse Fridstrøm

REISEFRADRAG: TØI-forsker Lasse Fridstrøm har forsket på hvilke utslag det gir dersom reisefradraget økes.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB Scanpix

– Reisefradraget er sosialt utjevnende, fordi vi ser at de med lang reisevei gjennomgående er personer fra distrikter med relativt lav inntekt, sier TØI-forsker Lasse Fridstrøm.

Han mener den foreslåtte økningen fra 1,50 til 1,56 kroner ikke nok til å påvirke verken klimaet eller de sosiale forskjellene. Ifølge Fridstrøm er det ingen ting i pakken regjeringen lanserte fredag som slår ut nevneverdig på noen av delene.

– Generelt er det snakk om veldig små endringer, sier han.

Frp: – Pendlerne er ivaretatt

I løpet av oktober skal Pendleralliansen møte Finanskomiteen for å legge fram sin sak.

Jan Riddervold

KAMPKLAR: – De må innse at pendlerne er kommet for å bli. Alle kan ikke flytte inn til Oslo eller de andre storbyene, sier Jan Riddervold.

Foto: Helle Therese Kongsrud / NRK

– Pendlerne har store utgifter, og noe må gjøres for å bedre situasjonen, krever Riddervold.

Finanspolitisk talsperson i Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi, understreker at regjeringen også vil redusere årsavgiften og bompengesatsene utenfor de store byene.

– Det er en netto lettelse her på nesten én milliard kroner, så i sum kommer de aller fleste bedre ut enn om vi ikke hadde kompensert de økte drivstoffutgiftene.

Frps Hans Andreas Limi

BEDRE VEIER: Frps Hans Andreas Limi mener Frp ivaretar pendlerne, blant annet ved å bygge bedre veier.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

– Kan Frp kalle seg bilistenes parti når de som må kjøre langt til jobb har fått mindre fradrag med dere i regjering?

– Ja, i aller høyeste grad. Noe av det viktigste for pendlerne er at det er gode og trygge veier å kjøre på. Vi bygger også ut kollektivtransporten i stor grad. Det er ikke tvil om at bevilgningene til vei har økt kraftig med Frp i regjering, så i sum har vi ivaretatt pendlerne og bilistene i veldig stor grad, svarer Limi.

AKTUELT NÅ