Står på bakken på grunn av pengemangel

Politihelikopteret som manglet på terrordagen, har stått stadig mer på bakken de siste årene på grunn av pengemangel.

Politihelikopter

Oslo-politiet presenterte politihelikopteret da det var nytt i 2004.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Da terroren rammet Norge, hadde ikke landet noe politihelikopter - fordi de ansatte var sendt på en fire uker lang fellesferie.

Først nesten seks timer etter at bomben smalt, var helikopteret i lufta over Oslo-området.

Nå viser det seg at helikopteret har stått stadig mer på bakken de siste årene på grunn av pengemangel. Dette skjer til tross for at det bare for få år siden var bemannet hele døgnet.

Det viser en intern rapport i politiet NRK har fått tilgang til.

Dårligere beredskap

I 2006 hadde helikoptertjenesten nok mannskap til å bemanne helikopteret hele døgnet.

Rapporten viser at helikoptertjenesten får dårligere økonomi i årene etterpå. Fra 2006 til 2010 hadde helikopterets såkalte inoperativitet på grunn av dårlig økonomi økt fra 0 prosent til 26 prosent.

I 2006 hadde de altså muligheten til å rykke ut når som helst, forutsatt at været var godt nok, og at helikopteret var i god nok teknisk stand.

Men i 2010 måtte helikopteret i gjennomsnitt stå på bakken i seks av døgnets 24 timer, bare på grunn av mangel på penger og mannskap.

Reservehelikopter lagt ned

Politiet hadde egentlig to helikoptre. Et vanlig helikopter, og et reservehelikopter.

Hensikten var å kunne være i beredskap selv om hovedhelikopteret var inne til teknisk vedlikehold.

I fjor høst ble også reservehelikopteret lagt ned, på grunn av dårlig økonomi.

Kjemper om budsjettkroner i Oslo

Politimester i Oslo, Anstein Gjengedal.

Anstein Gjengedal i Oslopolitiet innrømmer at de ikke har samme kapasitet som før.

Foto: Jarl Fr. Erichsen / Scanpix

Det som er landets nasjonale politihelikoptertjeneste er formelt underlagt Oslo politidistrikt.

Dermed er det politimester Anstein Gjengedal som er nødt til å fordele penger til helikopteret fra sitt eget budsjett.

– Vi har ikke den kapasiteten i dag som vi hadde for noen år siden, medgir Gjengedal.

Han viser til at det er ett mindre helikopter nå, og at det de har blir stadig eldre.

Gjengedal sier at de i årets budsjett har bestemt at flytiden til helikopteret skal være på 900 timer i år.

– Dette er en totalvurdering og den er det jeg som har ansvaret for. Vi har bestemt at det skal være 900 timers flytid i år. Det forholder helikoptertjenesten seg til. Det er mitt ansvar, og det står jeg for, sier Gjengedal.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger