Etter tre år uten en eneste fatal mikroflyulykke, har to ulykker rystet mikroflymiljøet i år.
I forrige uke styrtet et mikrofly i Ramnfjellet, sørøst i Gildeskål kommune ved kommunegrensen til Meløy og Beiarn. To personer omkom.
Tidligere i sommer omkom NRK-redaktør Morten Ruud da et gyrokopter han førte styrtet ved Kilpisjärvi i Finland. En passasjer kom lettere til skade.
Tall NRK har fått fra Norges Luftsportforbund, viser at det har vært ytterligere tre ulykker med mikrofly i år.
Forbundet har registrert i alt 103 ulykker siden 2008.
I tillegg til årets to fatale ulykker, har forbundet registrert ytterligere fire fatale ulykker de siste 10 årene.
Totalt 11 personer har mistet livet (se faktaboks).
– Det er altfor mye. Vi må jobbe med sikkerheten, sier generalsekretær i Norges Luftsportforbund (NLF), John Eirik Laupsa.
Satte mikrofly på bakken
Like etter ulykken ved Ramnfjellet hasteinnførte NLF krav om sikkerhetsoppdatering for alle landets mikrofly-piloter.
– Vi måtte sette ned foten, og ta en pust i bakken, sier Laupsa.
Etter at NLF satte ned foten, har de fleste aktive mikroflypilotene gjennomført første del av sikkerhetspakken. Fra fredag ettermiddag og frem til mandag kveld gjennomførte 650 personer oppdateringen.
Denne uken er det igjen stor aktivitet i miljøet, som har opplevd stor vekst de siste årene.
Menneskelige faktor
– Hva er årsaken til mange av disse ulykkene?
– Det er menneskelige faktorer, har det vist seg. Men jeg må presisere at jeg overhodet ikke uttaler meg om de siste ulykkene. Vi vet ikke årsaken til disse ulykkene ennå, sier Laupsa.
Frem til i år var det interesseorganisasjonen som selv gransket mikroflyulykkene, men tidligere i år fikk NLF på plass en avtale med Havarikommisjonen hvor de ble enige om at kommisjonen skal granske de meste alvorlige sakene.
- Les også:
Andre sikkerhetsregler
Avtalen er ikke formalisert, og Havarikommisjonen har ingen plikt til å granske de ulykkene.
– Mikrofly tilhører et segment av luftfarten som ikke er omfattet av de samme sikkerhetskravene som annen luftfart, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Luftfartsavdelingen hos Havarikommisjonen.
– Vi er det eneste uavhengige profesjonelle undersøkelsesorganet innenfor området. Vi er statens etat for å gjøre slikt, og dermed mener vi det et samfunnsansvar å også se på mikroflyulykkene.
– Men dere har ingen plikt til å gjøre det?
– Nei.
– Burde dere gjøre det?
– Vi mener at vi bør gjøre det nå, men så får vi se om det burde være en permanent løsning. Det er det opp til Samferdselsdepartementet å avgjøre.