Over 100 mikroflyulykker på 10 år: – Det er altfor mange

I løpet av de siste 10 årene har Norges Luftsportforbund registrert over 100 ulykker med mikrofly. Forrige uke ble samtlige fly satt på bakken etter årets andre dødsulykke. Nå er de aller fleste mikroflybevis gyldige igjen.

Mikrofly nødlandet i Skibotn

I 2016 styrtet et mikrofly i Skibotn da piloten prøvde å nødlande. Ingen mistet livet det året, men totalt 19 ulykker ble registrert hos Norges Luftsportforbund.

Foto: POLITIET

Etter tre år uten en eneste fatal mikroflyulykke, har to ulykker rystet mikroflymiljøet i år.

I forrige uke styrtet et mikrofly i Ramnfjellet, sørøst i Gildeskål kommune ved kommunegrensen til Meløy og Beiarn. To personer omkom.

Tidligere i sommer omkom NRK-redaktør Morten Ruud da et gyrokopter han førte styrtet ved Kilpisjärvi i Finland. En passasjer kom lettere til skade.

John Eirik Laupsa

ALTFOR MANGE: Generalsekretær Norges Luftsportforbund (NLF), John Eirik Laupsa, sier det har vært for mange mikroflyulykker.

Foto: Tore Linvollen / NRK

Tall NRK har fått fra Norges Luftsportforbund, viser at det har vært ytterligere tre ulykker med mikrofly i år.

Forbundet har registrert i alt 103 ulykker siden 2008.

I tillegg til årets to fatale ulykker, har forbundet registrert ytterligere fire fatale ulykker de siste 10 årene.

Totalt 11 personer har mistet livet (se faktaboks).

Ulykker med norskregistrert mikrofly og gyrokopter

Ulykke/År

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

Fatal ulykke

2

1

1

2

Ulykke

10

16

6

13

2

2

9

12

19

11

3

– Det er altfor mye. Vi må jobbe med sikkerheten, sier generalsekretær i Norges Luftsportforbund (NLF), John Eirik Laupsa.

Satte mikrofly på bakken

Like etter ulykken ved Ramnfjellet hasteinnførte NLF krav om sikkerhetsoppdatering for alle landets mikrofly-piloter.

– Vi måtte sette ned foten, og ta en pust i bakken, sier Laupsa.

Etter at NLF satte ned foten, har de fleste aktive mikroflypilotene gjennomført første del av sikkerhetspakken. Fra fredag ettermiddag og frem til mandag kveld gjennomførte 650 personer oppdateringen.

Denne uken er det igjen stor aktivitet i miljøet, som har opplevd stor vekst de siste årene.

Mikroflyinstruktør Espen Grønstad

Mikroflyinstruktør Espen Grønstad er tilbake i luften etter å ha gjennomført NLFs sikkerhetsoppdatering.

Foto: Paal Wergeland / NRK

Menneskelige faktor

Hva er årsaken til mange av disse ulykkene?

– Det er menneskelige faktorer, har det vist seg. Men jeg må presisere at jeg overhodet ikke uttaler meg om de siste ulykkene. Vi vet ikke årsaken til disse ulykkene ennå, sier Laupsa.

Frem til i år var det interesseorganisasjonen som selv gransket mikroflyulykkene, men tidligere i år fikk NLF på plass en avtale med Havarikommisjonen hvor de ble enige om at kommisjonen skal granske de meste alvorlige sakene.

Andre sikkerhetsregler

Avtalen er ikke formalisert, og Havarikommisjonen har ingen plikt til å granske de ulykkene.

– Mikrofly tilhører et segment av luftfarten som ikke er omfattet av de samme sikkerhetskravene som annen luftfart, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i Luftfartsavdelingen hos Havarikommisjonen.

– Vi er det eneste uavhengige profesjonelle undersøkelsesorganet innenfor området. Vi er statens etat for å gjøre slikt, og dermed mener vi det et samfunnsansvar å også se på mikroflyulykkene.

Men dere har ingen plikt til å gjøre det?

– Nei.

Burde dere gjøre det?

– Vi mener at vi bør gjøre det nå, men så får vi se om det burde være en permanent løsning. Det er det opp til Samferdselsdepartementet å avgjøre.

Lyspunkt

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger