NRK Meny
Normal

Ordfører: – Var en tabbe å legge ned den offentlige skolen

LØKKEN, MELDAL (NRK): De siste åtte årene har norske kommuner spart bort 400 offentlige skoler. Inn kommer private. Når kommuner sparer bort grendeskolene, står privatskolene klar til å overta.

Ordfører Are Hilstad står utenfor skolen i Meldal

– SPLITTER KOMMUNEN: Ordfører Are Hilstad (Ap) i Meldal kommune forstår foreldrene som valgte privatskolen som lå i nærområdet i stedet for den offentlige storskolen. – Men vi mister muligheten til å nå ut til en tredel av elevmassen vår, sier han.

Foto: NRK

Valglogo

– Den offentlige skolen sprenges innenfra, sier førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk Kirsten Sivesind, til NRK.

Det har vært en kraftig vekst i antall privatskoler i Norge de siste åtte årene. Siden 2007 er det blitt 57 flere privatskoler, en økning på 24 prosent.

I samme periode er det blitt over 400 færre offentlige skoler.

I tillegg til at mange ønsker en skole i nærområdet, tror hun dagens skoleregelverk, som sier at alle barn har rett til å få tilpasset opplæring knyttet til individuelle behov, kan gjøre veien til privatskoler kortere.

– Når loven beskriver en individuell rett, skapes forventninger som er vanskelige å oppfylle i fellesskolen. Forventer foreldre at barnet skal få en opplæring som er helt tilpasset dem, og de ikke får det i den offentlige skolen, vil de lete etter alternativer.

– Offentlig eller privat ikke viktig

– Det viktigste for oss var at det var en skole i nærheten, det spilte ingen rolle om den var offentlig eller privat, sier mor Tine Moen.

Sønnen Kim Emilè (12) har begynt på sitt fjerde år på privatskolen Løkken Verk Montessori.

– De fleste av vennene mine går her, forteller han.

Kim Emilè er langt fra den eneste som valgte privatskolen tre kilometer unna hjemmet, i stedet for den offentlige storskolen 12-13 kilometer unna.

– Jeg trives godt her. Det er bedre å gå på en liten skole enn en stor, man får liksom litt mer kontroll, sier Ragnhild Smedplass, medelev ved Montessori i Løkken, et tettsted i Meldal.

Montessori overtok grendeskolen når kommunestyret besluttet å spare den bort.

Da Tine Moen først fattet interesse for den nyetablerte Montessori-skolen i Løkken, var det fordi hun ønsket at sønnen Kim Emilè skulle gå på en skole i nærheten.

– Splitter bygda

Arbeiderparti-ordfører Are Hilstad innrømmer at han forstår skolevalget.

– Jeg forstår at man ønsker å ha en skole så nærme som mulig. Det var nok ikke dette som var hensikten da man ville samle alle elevene under ett tak. Kommunestyret synes det er synd at våre prioriteringer og skolesatsinger ikke når ut til en tredel av kommunens unger.

Hva med økonomien, kommunen får jo støtte til skoleplasser?

– Vi har færre lærere når vi har færre elever her. Det er det samfunnsmessige, splittelsen i bygda, som er mer alvorlig for oss enn de økonomiske konsekvensene, sier han til NRK.

Hilstad, som var mot nedleggelsen av grendeskolene for tre år siden, mener situasjonen har skapt en splittet kommune.

– Jeg mener det var en tabbe å legge ned grendeskolene, og det mener jeg fortsatt når vi ser at vi har fått en stor privatskole på Løkken. Vi mister muligheten til å nå ut til en tredel av elevmassen vår, og det er synd.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger