I dag blir det trolig bestemt at vraket skal bli liggende inntil det synker av seg selv. Deretter vil man prøve å begrense forurensningen av oljen når den lekker ut.
Myndighetene har gitt opp planene om pumpe ut oljen om bord. Det er om lag 100 tonn olje igjen om bord i maskinsrommet i akterenden av skipet, som havarerte utenfor Grøtøy i Troms der det ligger å et skjær.
For risikofylt å tenne på
Det vil være for risikofylt å tenne på akterenden på lastebåten "John R", mener Statens forurensningstilsyn.
I samråd med Sjøfartsdirektoratet vurderer SFT om det er mulig å benytte såkalt dispergeringsmiddel på oljen. Slike midler kan løse opp den gjenværende oljen i vannmassene.
Foreløpige forsøk har vist at oljen er for tungt oppløselig til at problemet kan løses på denne måten. Det gjenstår imidlertid resultat av to forsøk før det tas en endelig beslutning om man skal fjerne oljen ved hjelp av dispergeringsmidler.
Det skal ikke ha lekket ut olje fra akterskipet på "John R" som grunnstøtte 25.desember, 3,5 nautiske mil nordvest for Grøtøy.