Nøkkelhull-merket skal gi forbrukerne retningslinjer om hvilke matvarer som er de sunneste i sin kategori.
Foto: HelsedirektoratetMatvarer som er merket med nøkkelhull-merket, er ikke nødvendigvis «sunnest» – men de er vurdert av Helsedirektoratet og Mattilsynet til å være «sunnest innen sin kategori».
Priskuttet på nøkkelhullvarer ble startet av Kiwi mandag denne uken, raskt fulgt av Rema og Ica.
Men nå viser det seg at de samme kjedene økte prisene på sunn mat med mer enn den generelle og årlige prisjusteringen i februar, skriver Aftenposten.no.
Frukt økte med 6,4 prosent, grønnsaker økte med 4,4 prosent og fisk økte med 4,6 prosent, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Sammenlagt har matbransjen økt prisene med 2,7 prosent.
–2,7 prosent er ganske mye, sier rådgiver Simen Sæterdal i seksjon for prisstatistikk ved SSB.
- LES OGSÅ: Dyrt å spise sunt
- LES OGSÅ: Innfører felles sunnhetssymbol i Skandinavia
– Uheldig utvikling
Økningen påvirker hele konsumprisindeksen, som økte med 0,4 prosent fra januar til februar.
– Det er en uheldig utvikling at frukt og grønt, samt fisk, øker så mye i pris. Alt dette er viktige deler av de nye kostholdsrådene, sier avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet.
På den annen side gleder hun seg over at sukker, syltetøy og sjokolade økte med 3,5 prosent.
- LES OGSÅ: Strengere krav til nøkkelhull-merket