Hopp til innhold

Økokrim undersøker Volkswagen-skandalen

Økokrim har åpnet undersøkelsessak for å avklare om det har skjedd noe straffbart i Norge knyttet til Volkswagen-bedrageriet. Importøren i Norge vil bidra med alt de vet.

Volkswagen-biler i Chicago

Økokrim vil undersøke om VW-skandalen har konsekvenser for Norge.

Foto: SCOTT OLSON / Afp

Førstestatsadvokat Marianne Bender

Økokrim vil se om det har skjedd noe straffbart også i Norge, sier førsteadvokat Marianne S. Bender.

Foto: Øijord, Thomas Winje / NTB scanpix

Det er på bakgrunn av at Volkswagen har innrømmet at de har solgt 11 millioner dieselbiler med programvare som jukser med utslippsdata, at Økokrim nå vil undersøke om bedrageriet har konsekvenser for Norge.

– Opprullingen av Volkswagen-bedrageriet har vist at dette er en svært alvorlig sak. Derfor vil vi sjekke om det har skjedd noe straffbart også i Norge, sier førsteadvokat Marianne S. Bender i Økokrim til NRK.

Særlig trist for kundene

– Vi har allerede tatt kontakt med Økokrim og gjort det klart at vi i Norge vil bidra med det vi vet og det vi til enhver tid blir orientert om fra fabrikken, sier Terje Male, administrerende direktør i Harald A. Møller AS til NRK.

Ifølge Terje Male er det lite importøren i Norge vet om hva som har skjedd og hvor mange biler som er omfattet av saken.

Han synes saken er særlig trist for kundene som eventuelt blir berørt av jukset.

– Fabrikken i Tyskland har beklaget og forsikret at de skal løse saken og rydde opp slik at kundene ikke blir skadelidende. Eventuelle utbedringer vil selvsagt bli kostnadsfrie, sier han.

Samarbeider med flere

Dersom undersøkelsene viser at jukset også har skjedd i Norge, vil Økokrim vurdere hva som er straffbart og hvem som har ansvaret for bedrageriet.

De skal samarbeide tett med Tollmyndighetene og Vegvesenet i undersøkelsene.

– Utviklingen til nå i USA og Europa viser at dette er en oppfattende sak og derfor vil det ta tid å finne ut hva som har skjedd, sier Bender.

Innrømmet juks

Volkswagen har innrømmet at de bevisst har installert en programvare i sine bilmodeller som skulle skru motorene over i en renere eller lavere utslippsmodus mens de offisielle utslippstestene pågikk.

Programvaren skrur seg så av igjen, slik at bilene kan kjøre med mer motorkraft på veien, og da slippe ut så mye som 40 ganger de lovpålagte grenseverdiene for forurensning.

Også i Tyskland etterforsker påtalemyndigheten utslippsjukset. Etterforskerne der vil først gå gjennom tilgjengelig informasjon om saken, og se på saker som privatpersoner allerede har rettet mot selskapet.

AKTUELT NÅ