Ragnar Ryenbakken forteller at han var en ganske sprek mann, frem til han i fjor sommer fikk påvist nyresvikt i kategori fem, den mest alvorlige kategorien. Han beskriver det selv som «det verste man kan få».
– Det ble et helt annet liv enn jeg var vant til, alt er snudd på hodet, sier 83-åringen, som har fått tilgang til et dialyseapparat til hjemmebruk.
Likevel må han jevnlig til Oslo universitetssykehus for kontroll og oppfølging. I den forbindelse har Ryenbakken hatt flere dårlige opplevelser med at pasienttransporten ikke kommer, eller at taxiselskaper sier de ikke har mottatt noen bestilling.
- Bakgrunn: NRKs saker om pasientreiseordningen
- Les også:
– Tenker mest på å spare kroner
Den mest ubehagelige episoden skjedde ifølge 83-åringen i vinter. Etter å ha ventet på hjemtransport fra Ullevål fikk Ryenbakken beskjed om at han skulle fraktes i en bil sammen med to andre pasienter.
– Det var på det kaldeste i vinter, og jeg satt på et venterom der det stadig blåste kald luft inn. Det var ganske ubehagelig. Det gikk vel i overkant av 45 minutter før denne bilen kom og hentet meg. Deretter skulle den til to andre steder på området.
– Jeg følte at det var guffent å bli satt i en sånn situasjon, der man tar mer hensyn til transporten og kanskje det å spare noen få kroner. Det tas veldig lite hensyn til den som er pasient og får belastningen.
Ragnars sønn Jan Christian Ryenbakken sier familien nå har bestemt seg for å kjøre 83-åringen til alle avtaler, heller enn å benytte seg av den lovpålagte ordningen som skal gi gratis pasientreiser.
– Det er veldig uverdig, med tanke på hans situasjon. Det er synd at man skal ha denne merbelastningen når man er særdeles redusert.
OUS: – Trist å høre
NRK har den siste tiden omtalt omfattende problemer som følge av dagens ordning med pasientreiser, som gjentatte «bomturer» og lang ventetid for svært syke kreftpasienter.
Senterpartiets Kjersti Toppe sier gjennomgangen også kan vurdere muligheten for at helseforetakene kan organisere sin egen transport, slik Oslo universitetssykehus ønsker. Per i dag setter Samferdselsloven begrensninger for dette, som gjør at kommunene i praksis må gi løyvene til taxiselskapene.
Bjørn Erikstein, administrerende direktør ved Oslo universitetssykehus, sier det er trist å høre om Ragnar Ryenbakkens erfaringer med pasienttransport.
– Jeg synes det er kjempetrist. Men det sier det vi også ser, at det er noen pasienter som trenger et bedre tilbud enn det vi har til de vanlige pasientene i dag. Politikerne må se på løyvesystemet, og se om det er mulig å organisere det annerledes for virksomheter som vår.
Etter å ha lest innstillingen som ble vedtatt torsdag, er imidlertid ikke Ragnar eller sønnen Jan Christian Ryenbakken veldig imponerte. De beskriver innstillingen som «en haug med flotte ord».
83-åringen mener det burde være mulig å få til en bedre ordning.
– Det er egentlig ikke så store midler som skal til, sammenlignet med andre formål. Det gjelder en svak gruppe, som er lett å ramme. Det er litt stygt tenkt, men slik føler jeg at det er.