Hopp til innhold

DU kan bli med på ekspedisjon i Heyerdahls fotspor

– Dette blir en av de største ekspedisjonene som er utført siden Fritjof Nansen, sier ekspedisjonsleder Torgeir S. Higraff.

Torgeir S. Higraff og Øyvin Lauten lanserer ny ekspedisjon

Ekspedisjonsleder Torgeir Sæverud Higraff (t.v) har Øyvin Lauten med på laget i sin nye Stillhavs-ekspedisjon.

Foto: Kjersti Strømmen / NRK

Ekspedisjonslederen oppfordrer både unge og erfarne til å melde sin interesse. Tre fartøy med tilsammen 18 personer skal reise fra Lima i Peru til Påskeøya på kopier av tradisjonelle farkoster neste høst. I desember skal de tilbake.

– Vi har plass til seks matroser som vi vil rekruttere fra over hele verden. De må være sterkt motiverte, ha en sterk kjærlighet til seiling og kunne være lenge på sjøen sammen med andre folk, sier Higraff.

Balsaflåtene skal være 15-20 meter lange, men privatliv kan deltakerne ikke forvente mye av.

Tangaroa ekspedisjonen i 2006

Tangaroa-ekspedisjonen i 2006 var også i Thor Heyerdahls kjølvann

Foto: Anders Berg / Tangaroa

Etterlyser kvinner

Ekspedisjonslederen har et sterkt ønske om også å ha kvinner ombord og viser til jenter som har seilt over havet alene.

– Jeg er imponert over hva de har fått til. De er nok av Heyerdahl-typen, sier Higraff, som selv ikke har gjort en offensiv overfor noen kandidater så langt.

Påmelding til «Rahiti: The Great Kon-Tiki Race» skjer på nettstedet indiegogo, og koster 100 amerikanske dollar.

En av dem som håper på å få være med er Øyvin Lauten, som fikk bli med på Higraffs forrige ekspedisjon, med flåten «Tangaroa.»

Den ble sjøsatt i 2006 og seilte i Thor Heyerdahls kjølvann til Polynesia, bare dobbelt så raskt. Ekspedisjonen fortsatte forbi Raroia, der Heyerdahl gikk i land, til Raiatea.

Det er så langt avklart at Lauten skal være med på byggeprosessen denne gangen.

– En prikk i universet

– Jeg er seiler og elsker havet. Jeg har drevet med gamle båter i alle år og at dette er et førhistorisk fartøy, type vikingbåt, fascinerer meg dypt og inderlig, sier Lauten.

Det var en kamerat som tipset Lauten da «Tangaroa» skulle avgårde. Han søkte og fikk bli med da resten av laget var klart.

– For meg var det en vakker ferd på alle måter. Det fungerte veldig bra og mannskapet hadde det veldig fint sammen. Følelsen av å slippe taket og være en prikk i universet er deilig, sier Lauten.

Utfordrer Heyerdahl

Tre ekspedisjonsteam skal legge ut på tokt fra Sør-Amerika til Påskeøya og tilbake for å støtte, men også utfordre, Heyerdahls teorier om at sjøfolk var i stand til å reise langt over havet i eldre tider.

Ekspedisjonen skal ta i bruk to balsaflåter og det polynesiske «flaggskipet», den doble kanoen, for å vise at det var mulig å reise strekningen langt raskere enn det Heyerdahl klarte å gjøre.

– Det blir et race der det blir spennende å se hvilken farkost som kommer først frem til målet, sier Higraff.

Thor Heyerdahl fikk stor oppmerksomhet da han seilte 8000 kilometer over Stillehavet med den håndbyggede flåten «Kon-Tiki» i 1947.

Han mente at søramerikanere måtte ha brukt farkoster som drev avgårde til Polynesia og at det var umulig å komme tilbake til utgangspunktet. Det er Higraff uenig i. Han mener det har vært trafikk begge veier og vil bevise dette med Rahiti-ekspedisjonen.

Frem og tilbake

– Jeg er sikker på at de som reiste ut fra Sør-Amerika både ønsket og klarte å komme seg tilbake til utgangspunktet, sier Higraff.

Spesielt mener han dette var tilfellet for Påskeøya, fordi det de fant må ha vært en «stor skuffelse.» For å kontrollere farkostens retning, skal ekspedisjonen bruke to senkekjøler, slik søramerikanerne gjorde frem til slutten av 1800 tallet.

Det var bruken av disse kjølene som gjorde at farten på Higraffs «Tangaroa» var dobbelt så rask som Heyerdahls «Kon Tiki.»

– Dette er et kvantesprang, sier Higraff, som er lærer av yrke og har en mer enn vanlig stor interesse for søramerikansk historie.

Rahiti_ekspedisjonen

Ekspedisjonen går til Påskeøya, som er omtrent halvvegs så langt som Heyerdahls reise med «Kon Tiki» til Polynesia. Ettersom de også skal reise tilbake blir den sammenlagte ferden like lang.

Retur-reisen fra Påskeøya forventes å bli mer utfordrende enn ferden dit, på grunn av strøm og vindforhold. Sannsynligvis ender de derfor opp et sted i Chile, før de endelig kommer seg til utgangspunktet i Peru.

Perus vikingskip

Det peruanske forsvaret skal bidra med alt det praktiske rundt byggingen av farkostene.

– Fordi mange i det peruanske forsvaret er veldig opptatt av sin historie. Dette er historien om deres sjøfart. Det er deres vikingskip, sier Higraff.

Prisen på ekspedisjonen blir på 2 millioner dollar. Størrelsen på beløpet kan være en av grunnene til at det er vanskelig å få inn nok penger, mener ekspedisjonslederen.

– Det er vanskeligere å få finansiert denne ekspedisjonen enn det ville ha vært med en Everest-ekspedisjon, en Sørpolen-ekspedisjon og en Nordpolen-ekspedisjon tilsammen, sier Higraff, som bygget sin første flåte da han var sju år gammel.

Flåtene skal bygges i balsatre, men ettersom dette ikke lenger er å oppdrive i Peru, må det fraktes fra Ecuador.

– En søppeldunge

Underveis skal ekspedisjonen observere hvordan miljøet endrer seg i havet. De kommer til å ha med seg vannprøver hjem, som blant annet skal vise hvor mye plast påvirker Stillehavet.

– Havet er blitt en søppeldunge. Synlig plast på størrelse med Frankrike ligger og flyter og går rundt og rundt. Det er blitt veldig grisete, sier Higraff.

AKTUELT NÅ