Hopp til innhold

NSB vil kapre Stockholm

Hard konkurranse og prinsippfaste fagforeninger venter NSB hvis de vinner konkurransen om å kjøre lokaltog i Stockholm.

Stockholm sentralstasjon

Hvis NSB og datterselskapet Tågkompaniet vinner konkurransen om å kjøre lokaltogene her, får de over 80 millioner reisende i året. Her fra Stockholm Sentralstasjon.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

Hvis NSB og datterselskapet Tågkompaniet vinner konkurransen om å kjøre lokaltogene her, får de over 80 millioner reisende i året. Det er flere enn NSB har i hele Norge.

Joacim Cleryd

Lokfører og tillitsvalgt Joacim Cleryd frykter dårligere betingelser for de ansatte.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

Lokfører og tillitsvalgt Joacim Cleryd er redd en ny aktør vil satse på å gi de ansatte dårligere vilkår for å vinne anbudet.

– Tågkompaniet har et bra rykte i bransjen. Dessverre tror jeg at om de skal vinne anbudet, må de gjøre som andre, mindre seriøse aktører har gjort, og det er å dumpe vilkårene, sier Cleryd.

Får tøff konkurranse

Konsulent Sven Malmberg har ledererfaring fra flere togselskaper, og mener anbudet er attraktivt.

Sven Malmberg

Flere store europeiske aktører vil melde seg på, mener konsulenten Sven Malmberg.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

– Det er jo et kjempestort opplegg. Det er et av de aller største lokaltogoppleggene i hele Europa, så dette er veldig interessant for mange aktører, sier Malmberg.

Malmberg varsler tøff konkurranse for NSB.

– Jeg tror vi kan komme til å se alle de store europeiske aktørene på dette avregulerte markedet. Det er veldig stor trafikk, og skjøtter man den rett, kan man til og med tjene litt penger på det. Det er en veldig bra måte å etablere seg på, sier han.

Frykter flere avsporinger

Maria Forsberg

Maria Forsberg har opplevd mange forsinkelser i det siste.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

Det siste året er kundene blitt mer og mer misfornøyde med pendlertogene. Det viser Storstockholms lokaltrafiks egne målinger.

Maria Forsberg er en av dem som rammes av innstillinger og forsinkelser.

– Jeg har pendlet i 25 år, og det har fungert bedre tidligere, kan man si, sier Forsberg.

Lokføreren Joachim Cleryd mener vedlikeholdet av jernbanen i stockholmsområdet er altfor dårlig.

– Den vanligste feilen er signalfeil eller vekselfeil, som gjør at det står stille. Det verste er når vi får strømbrudd og avsporinger, som har skjedd flere ganger. Det er bare flaks som gjør at det ikke har vært et persontog som har sporet av. Det har vært godstog hver gang, sier han.

– Bra for NSB

Valle Karlssson

Forhandlingssjef Valle Karlsson vil kreve de samme vilkårene som gjelder i dag.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

Fagforeningen Seko kommer til å stå hardt på kravene hvis et nytt togselskap overtar lokaltogtrafikken, sier forhandlingssjef Valle Karlsson.

– Vilkårene som gjelder på stockholmstogene i dag skal også gjelde når en ny operatør kommer inn, og er NSB og Tågkompaniet forberedt på å akseptere det, har vi ingen problemer med at de er en av anbudsgiverne, sier Karlsson.

Samferdselsdepartementet, som vil sette togtrafikken her hjemme ut på anbud, ønsker NSB lykke til i Sverige, sier statssekretær John-Ragnar Aarset (H).

– Det er bra at NSB får erfaring med å drive togtrafikk i konkurranse med andre selskaper. Det vil sikkert være veldig nyttig for den nye hverdagen her i Norge, sier han.

AKTUELT NÅ