– Det er litt paradoksalt i den tiden som har vært, medgir Åge-Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i NSB.
For midt under togstreiken er det NSB som tildeles den årlige omdømmeprisen av Ipsos.
– Det er honnør til et langsiktig arbeid. Vi har hatt en gradvis positiv utvikling siden bunnoteringen i 2010. Vi er fornøyde med prisen, men vi er ikke fornøyd med situasjonen akkurat nå og med at vi ikke får transportert passasjerene dit de skal, sier Lundeby.
- LES OGSÅ: Dette må du vite om togstreiken
Stadig bedre omdømme
NSB klatrer fra 38. plass til 18. plass i omdømmemålingen.
– Endringsindeksen fra i fjor viser at NSB er den bedriften som har hatt størst positiv utvikling i omdømmet, sier avdelingsleder i Ipsos, Kristin Roppe Pran.
Hun understreker at målingene ble gjort lenge før streiken startet, i vår. Lundeby peker på flere ting NSB har lyktes med de siste årene:
– Vi har jobbet systematisk med dette og vi har hatt evne til å iverksette tiltak som treffer kundene positivt. Vi har kjøpt nye tog, jobbet med service og punktlighet. Og vi ser en klar sammenheng mellom punktlighet og hvordan folk opplever omdømmet vårt.
Så gjenstår det å se om årets streik påvirker NSBs omdømme i målingen neste år.
– Den vil nok få innvirkning, så når streiken er over blir det opp til oss å vise at vi fortjener folks tillit, sier Lundeby.
NRK på topp
NRK, Tine og Vinmonopolet ligger på topp i omdømmemålingen. Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen jubler over resultatene.
– Dette er fantastiske tall for NRK, og det er faktisk det aller viktigste for at vi skal kunne gjøre vår jobb – at folk har tillit til oss og et godt inntrykk av NRK. Samtidig vet vi at et godt omdømme er noe man må gjøre seg fortjent til hver dag, sier han.
Eriksen tror det er flere grunner til at NRK gjør det bra i omdømmemålingen.
– Vi lager innhold på tv, radio og digitale plattformer som folk liker og har tillit til. Og det som er veldig morsomt er at vi lykkes med å få fram innhold, som for eksempel serien SKAM, midt i en konkurranse som blir stadig tøffere og mer global, sier han, og legger til:
– Samtidig tror jeg stor åpenhet om egen virksomhet er viktig. Dette tyder også på at Norge har et eierskap til NRK, og det er jo lisensbetalerne som er våre egentlige eiere.
Svekket omdømme
DNB faller mest i omdømmemålingen, fra 44. plass til 60. plass. Målingen er tatt opp i april, like etter Aftenpostens avsløringer i Panama Papers-saken. Nordea faller nest mest, og på bunnen ligger Cermaq og Circle K.
– For DNB er det nok avsløringer i kjølvannet av Panama Papers som ligger bak. I noen grad for Nordea, men i særdeleshet DNB, sier Pran til Aftenposten.
Omdømmemålingene viser at Norwegians omdømme er i bedring. De klatrer til tiendeplass, men ligger likevel bak SAS som er på sjetteplass.
- LES OGSÅ: DNB og Norwegian faller mest i omdømmemåling
- LES OGSÅ: Omdømmepris til Forsvaret