Hopp til innhold

NRK-profiler går til Schibsted

Herman Flesvig og Mikkel Niva går fra NRK til Schibsted, melder mediekonsernet. Schibsted lanserer nå en stor satsing for alle som elsker podkast.

Podcasten Friminutt, med Herman Flesvig og Mikkel Niva

Herman Flesvig og Mikkel Niva forsvinner fra NRK. Podkasten «Friminutt» kommer til å fortsette i NRK fram til nyttår.

Foto: NRK / NRK

Schibsted skriver også at de har hentet inn Bjarte Tjøstheim, Steinar Sagen og Tore Sagen.

I løpet av året lanserer Schibsted nemlig et eget abonnementsbasert podkastprodukt.

Eier mange aviser i Norge

Schibsted eier flere av Norges største mediehus, blant annet VG, Aftenposten, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende.

«Radioresepsjonen» og «Friminutt» er to av de største podkastene i landet, ifølge Podtoppen. På høsten, når «Radioresepsjonen» er i sesong, ligger de stadig et sted på topp fem, ofte på annenplass, mens «Friminutt» troner på toppen.

I en pressemelding fra News Media uttaler NIva og Flesvig seg om overgangen:

– Etter snart tre år med “Friminutt”, så er det på tide at vi trekker inn i klasserommet og begynner å jobbe litt for pengene. Når det gjelder selve innholdet vi skal lage kan vi garantere like meningsløst innhold, fjas og moro som før, sier Herman Flesvig og Mikkel Niva.

– Ambisjon å samle Norges beste

Konserndirektøren i det Schibsted-eide News Media uttaler seg også i pressemeldingen:

– Dette er en felles Schibsted-satsing, hvor vi har som ambisjon å samle Norges beste podkastinnhold på ett sted. Vi har gjennom mediehusene våre allerede en tung kompetanse og posisjon innen podkast, og vil fremover investere ytterligere i kvalitetsinnhold. Vi tror dette vil bidra til mer mediemangfold innen lyd, og et bedre tilbud til alle som elsker podkast, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier, ifølge pressemeldingen.

Tveitnes forteller at podkastsatsingen er noe Schibsted har jobbet med i lang tid, men på grunn av hensynet til konfidensialitet rundt profilene har det vært ytterst få i Schibsted og mediehusene som har vært kjent med detaljene i prosjektet.

Hun er også tydelig på at podkast-avtalene til Flesvig, Niva, Tjøstheim og Sagen-brødrene er med Schibsted, og ikke med de enkelte mediehusene.

Radioresepsjonen takker for seg

Den 8. mars ble det klart at Radioresepsjonen slutter i NRK. Steinar og Tore Sagen og Bjarte Tjøstheim går også til Schibsted.

I en pressemelding sier Steinar Sagen at han har tro på den veien Schibsted nå skal gå.

radioresepsjonen

Bjarte Tjøstheim og Sagen-brødrene Tore og Steinar har jobbet med Radioresepsjonen i NRK. Nå går de til Schibsted.

– Det er veldig deilig at vi endelig kan fortelle hvor vi skal, og selv om det både er litt spennende og skummelt, har vi veldig tro på den veien Schibsted nå går med eksklusivt podkastinnhold. Vi lover iallfall at vi skal fortsette å gi våre trofaste tilhengere, og kanskje noen nye, lettbeint underholdning på et skyhøyt nivå. Og så må vi jo finne på et nytt navn, sier Steinar Sagen på vegne av trioen, i en pressemelding.

«Radioresepsjonen» hadde premiere i P3 2. januar 2006. I 2014 flyttet de over til P13. Programmet fikk en stor, trofast tilhengerskare, som har fulgt programmet siden det startet. I 2010 og 2011 lagde de TV-versjoner av programmet.

– I full gang med å finne nye talenter

NRKs underholdningsredaktør Charlo Halvorsen sier i en kommentar at det er vanskelig å vri dette til noe positivt.

Han presiserer også at denne avtalen med Schibsted gjelder lyd, dermed går TV-serien Førstegangstjenesten med Herman Flesvig foreløpig som før.

– Det er ikke overraskende at vi i NRK kan utvikle talenter og så forsvinner de til kommersielle aktører som kan betale dem betydelig mer. Jeg ser dette som en grei liturgi. Dessuten går podkasten «Friminutt» fram til årsskiftet fordi Herman Flesvigs kontrakt løper ut dette året her i NRK, sier Halvorsen.

Han fortsetter:

– Vi er i full gang med å finne og utvikle nye talenter etter de som forsvinner fra NRK, sier han.

– Konseptene som «Friminutt» fortsetter i NRK

Radiosjef i NRK, Cathinka Rondan sier det er profilene Schibsted har laget avtaler med, ikke konseptene. De fortsetter hos NRK.

– Vi er i lydens gullalder, og jeg skjønner at andre vil lage avtaler med de beste. Det er kjempesynd, men vi er godt kjent med å stå i elven og grave etter gull. Vi skal klare å komme oss videre også etter dette, sier Rondan.

LES OGSÅ: Radioresepsjonen takker for seg

AKTUELT NÅ