Hopp til innhold

Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken: – Har ikke annet valg

Arbeidsministeren frykter for liv og helse, og avslutter flyteknikerstreiken fra og med i dag.

Marte Mjøs Persen

– Jeg har dessverre ikke hatt noe annet valg enn å gå til tvungen lønnsnemnd. Faren gjelder særlig pasienter som blir akutt kritisk syke og har behov for transport over lengre avstander, som kun kan gjennomføres med ambulansefly, sier Persen når hun møter pressen tirsdag.

Jan Skogseth, NFO-leder.

SKUFFET: Jan Skogseth, leder i NFO, sier at de har vært tydelige på at de ville gi dispensasjon når det kan oppstå fare for liv og helse.

Foto: Kasper Holgersen

Leder i Norsk Flytekniker Organisasjon, Jan Skogseth, sier til NRK at han er skuffet over at de har havnet i denne situasjonen.

Nå er det tilbake på jobb. Vi er ikke enige i beslutningen, men respekterer den og har gitt beskjed om at alle skal tilbake på jobb, sier Skogseth.

Kom varsler fra Helsetilsynet

I helgen avslo NHO søknaden fra Babcock, som ba om dispensasjon fra flyteknikerstreiken. Det kunne ført til at ambulanseflyene måtte stå på bakken inne få dager.

– På ettermiddagen i går så kom det et varsel fra Helsetilsynet om at for å unngå fare for liv og helse må det gripes inn i konflikten i dag, tirsdag 28. juni. Hvis ikke det gjøres mener helsetilsynet at det vil oppstå fare for liv og helse i helsetjenesten som følge av den pågående konflikten, sier hun.

Arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen (Ap) griper inn med tvungen lønnsnemnd for å avslutte flyteknikerstreiken.

Marte Mjøs Persen møter pressen
Foto: Javad Parsa / NTB

Vi er skuffet over at vi havnet i denne situasjonen nå. Vi har vært tydelige på at vi ville gi dispensasjon når det kan oppstå fare for liv og helse. NHO- luftfart i motsetning, har ikke villet gi dispensasjon og det er vi veldig skuffet over, sier leder i NFO Jan Skogseth.

Flyteknikere gikk til streik lørdag 18. juni etter at meklingen ble brutt på overtid.

Stridens kjerne har vært flyteknikernes krav om 60 kroner mer per time, noe som tilsvarer en lønnsøkning på 17 prosent.

Dette mener NHO Luftfart er urealistisk høyt, og svarte med lockout. Dette betyr at Norsk Flytekniker Organisasjon 450 flyteknikere ikke skal møte på jobb.

Kom teknikere til luftambulansen

Tidligere ble det varslet av Luftambulansetjenesten at flere fly kunne blitt satt på bakken i løpet av dagen.

Luftambulansen har nå fått teknikere til alle basene, og det er ikke fare for at flyene ved basene Alta, Kirkenes og Ålesund blir satt på bakken som følge av at teknikerne ikke kommer seg på jobb innen flyene behøver teknisk sjekk.

Luftambulansetjenesten/Babcock Scandinavian AirAmbulance AS

KAN FÅ KONSEKVENSER: Selv om arbeidsministeren gjør tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken, kan luftambulansen bli satt på bakken i dag.

Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB

– Konflikten kom på et krevende tidspunkt

Etter flere samtaler og meklingsforsøk har partene ikke klart å finne fram til en løsning.

– Vi respekterer at regjeringen vurderer situasjonen som så alvorlig at den har fattet denne beslutningen, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.

Torbjørn Lothe

BELASTNING: Torbjørn Lothe i NHO Luftfart sier flyteknikerstreiken har rammet mange, og det er beklagelig.

Foto: Javad Parsa / NTB

– Vi har hele tiden søkt å finne en løsning gjennom forhandlinger og mekling. Konflikten kom på et svært krevende tidspunkt i norsk økonomi og flybransjen, og har vært en stor belastning for alle som har blitt berørt. Dette har rammet både reisende og norske bedrifter. Det er beklagelig, fortsetter han.

Å sette inn tvungen lønnsnemnd skjer sjelden i Norge, sier NRKs økonomikommentator.

– Det må være tungtveiende grunner. Det er mulig det dreier seg om liv og helse, sier Cecilie Langum Becker.

Silje Brandvoll, direktør for Kommunikasjon og Samfunnskontakt i Widerøe

LETTET: Silje Brandvoll i Widerøe er glad for at streiken nå er avsluttet.

Foto: Ola Helness / NRK

Kan ta tid før Widerøe flyr normalt

Widerøes kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll er lettet, men advarer samtidig:

– Vi jobber med å skaffe oss oversikt over situasjonen. Vi har veldig mange fly som står og venter på teknisk vedlikehold, enten planlagt eller på grunn av feil. Målet er at vi skal komme opp og stå med normal produksjon så fort som mulig.

– Det vil ta dager, og sannsynligvis uker, før vi kan fly som normalt igjen, påpeker hun.

AKTUELT NÅ