Hopp til innhold

Norwegian utsetter Dreamliner-ordre

Norwegian har utsatt samtalene med Boeing om å bestille 20 nye «drømmefly».

Norwegians første Dreamliner-fly

Norwegian har vært rammet av problemer med batterier, bremser, elektriske systemer og drivstofflekkasjer på de nye Boeing 787–8 Dreamliner-flyene. Boeing 787–9 har plass til opp mot 20 prosent flere passasjerer, har større fraktkapasitet, mindre drivstofforbruk og kan fly lengre sammenlignet med 787–8. Mens Norwegian venter på klarsignal fra amerikanske myndigheter legger flyselskapet en ny Dreamliner-ordre på is.

Foto: Norwegian Air Shuttle / NTB scanpix

Boeings 787–9 Dreamliner-fly har skapt hodebry både for selskapet og for flyselskapet Norwegian.

Det norske flyselskapet har valgt å utsette samtalene med Boeing om å bestille 20 nye fly, melder Reuters som viser til et brev Bjørn Kjos har sendt til den irske transportministeren.

Årsaken skal ifølge nyhetsbyrået være at amerikanske myndigheter ennå ikke har gitt sin godkjenning til Norwegians nye langdistansevirksomhet.

– Dessverre har forsinkelsen i DOT-prosessen (Det amerikanske
transportdepartementet, red.anm.) ikke gitt oss noe annet valg enn å sette våre forhandlinger med Boeing om å kjøpe 20 nye 787–9 Dreamliner-fly på hold, skriver flyselskapets direktør Bjørn Kjos i et brev til den irske transportministeren.

Han viser til at fremtiden til Norwegian i USA må avklares før de kan gå videre med forhandlingene med Boeing.

Kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik, bekrefter dette overfor NRK. Hun opplyser at det er foreløpig uvisst når flyselskapet vil få et klarsignal fra amerikanske myndigheter, og at det ikke er aktuelt å skrinlegge planene om å bestille nye Dreamliner-fly.

Møtt motstand

Norwegian har opprettet et nytt selskap i Irland, Norwegian Air International, som skal drifte langdistanserutene til selskapet. Norwegian har mottatt et såkalt Air Operator Certificate (AOC) for dette selskapet, noe som er nødvendig for å drive et flyselskap.

Etter en avtale mellom EU og USA skal ethvert flyselskap med en godkjent AOC også kunne få rettigheter til å fly over Atlanterhavet.

Søknaden Norwegian har sendt til amerikanske myndigheter har møtt motstand. Andre flyselskaper og fagforeninger argumenterer med at selskapet har satt opp et selskap i Irland for å kunne presse ned lønninger og arbeidsvilkår.

Norwegian har avvist påstandene om at de driver sosial dumping i luften gjennom det nye selskapet.

Større fly

Norwegian har vært rammet av problemer med batterier, bremser, elektriske systemer og drivstofflekkasjer på de nye Boeing 787–8 Dreamliner-flyene. Boeing 787–9 har plass til opp mot 20 prosent flere passasjerer, har større fraktkapasitet, mindre drivstofforbruk og kan fly lengre sammenlignet med 787–8.

I februar sendte Norwegian ut to pressemeldinger der det fremgikk at de hadde inngått intensjonsavtaler om å lease henholdsvis to og fire fly.

Norwegian har i dag fire fly av typen Dreamliner 787–8. Selskapet har bestilt i talt 14 fly av denne modellen. Ytterligere tre blir levert i år, mens resten skal leveres fram til 2018.

– Det er ikke noen stor hemmelighet at Norwegian har jobbet for å skaffe flere fly, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian.

AKTUELT NÅ