Det amerikanske transportdepartementet ga i dag grønt lys for at Norwegians britiske datterselskap kan operere som utenlandsk flyoperatør i USA.
Dermed kan flyselskapet fritt fly ruter mellom Storbritannia, Europa og USA, og operere rutene med britiskregistrerte fly.
Positiv til vekst
Tillatelsen kommer etter lang tids motstand fra amerikanske flyselskaper og fagforeninger, som har fryktet at Norwegian skal hyre inn ansatte fra lavkostland og slik undergrave arbeids- og lønnsvilkår.
Men hos norske tillitsvalgte er tonen noe mer positiv.
– At selskapet får muligheten til å vokse, er positivt, sier Parat-nestleder Vegard Einan, som organiserer rundt 2000 Norwegian-ansatte.
Han tror gjennombruddet i liten grad vil påvirke hverdagen til de ansatte i Norge.
– Slik det ser ut nå, vil det ikke ha noe å si for ansettelsesforhold. Men tillatelsen åpner store muligheter for selskapet når det kommer til ekspansjon og trafikkrettigheter.
Tror på bedre kår
Nå håper Parat-nestlederen at medlemmene hans i Norwegian får ta del i veksten.
– Hittil har det dessverre ikke vært slik at de ansatte som har vært med å bygge selskapet har fått være med når selskapet har etablert langruter til USA og Asia. Men kanskje det kan endre seg med tiden, sier Einan.
Tidligere har Norwegian etablert et irsk datterselskap og fått tillatelse. Einan håper at etableringen i Storbritannia vil gi de ansatte bedre muligheter til å organisere seg.
– Det er ingen tvil om at det er lettere å drive fagforening i England enn i Irland. Vi har sett hvordan irske myndigheter har lagt til rette for Ryanair i over ti år. Det er positivt for muligheten til å organisere seg at selskapet blir sterkere i Storbritannia og har større tilhørighet der, sier Einan.