Flyselskapet Norwegian fikk et underskudd på 1489 millioner kroner i første kvartal 2019. I samme periode i fjor tapte selskapet 46 millioner kroner.
LES OGSÅ:
Ifølge tall fra TDN Direkt ventet analytikerne et minusresultat på bunnlinjen i overkant av 1,6 milliarder kroner i løpet av årets tre første måneder.
I første kvartal 2018 tapte selskapet 46 millioner kroner.
Norwegian hadde samlede inntekter på 8 milliarder kroner i første kvartal 2019, noe som er tilnærmet det ekspertene ventet på forhånd.
Investorene på Oslo Børs sender aksjekursen i flyselskapet opp etter børsåpning klokka 09.00. Etter en times handel har verdien av aksjene steget med 5,8 prosent. Til sammeligning faller hovedindeksen med snaue 0,4 prosent.
- LES OGSÅ:
Lønnsomhet er mål nummer en
Inntektene økte med 14 prosent sammenlignet med fjorårets tre første måneder, blant annet som følge av internasjonal vekst.
Selskapet skriver i rapporten at mål nummer en er å igjen bli lønnsomt, blant annet gjennom å kutte kostnader.
Ledelsen har tidligere uttalt at målet er å tjene penger på bunnlinjen i 2019, men analytikere har uttalt at de ikke forstår eller kan regne seg frem til hvordan det skal bli resultatet for året sett under ett.
Norwegian-sjef Bjørn Kjos sier til NRK at problemene med 737 Max-8 flyene gjør det vanskelig å oppnå målet om lønnsom drift i år.
– Målet vårt er å oppnå profitt i 2019, men med de konsekvensene vi ser på Maxene er det vanskeligere, sier han.
Norwegian har vært i store finansielle problemer, og hentet tidligere i år inn tre milliarder kroner i en aksjeutvidelse for å styrke selskapets egenkapital.
Vet ikke når Max 8-flyene igjen kan komme på vingene
Ulykker med Boeings 737 Max 8-fly har ført til at denne flytypen har stått og fortsatt står på bakken over hele verden.
Dette gjelder også Norwegians 18 fly av denne typen.
Selskapet skriver i rapporten at de ikke vet noe om når flyene kommer på vingene igjen, men at prislappen slik det ser ut nå kan bli inntil en halv milliard kroner.
– Det kan bli 300-500 millioner kroner i kostnader på grunn av Max-situasjonen, derfor er det mye verre nå å si hva utsiktene er, sier Kjos.
Hvem som til syvende og sist må plukke opp regningen for dette blir trolig en dragkamp med den amerikanske flyprodusenten Boeing.
– Vi har hatt produktive møter med Boeing der vi har diskutert hvordan vi kan manøvrere oss gjennom utfordringene som problemene med Max-flyene skaper for Norwegian, sier konsernsjef Bjørn Kjos i en kommentar.
LES OGSÅ: