Hopp til innhold

Norwegian stanser flyavganger etter flystyrt

Norwegian setter 18 fly av typen Boeing 737 MAX 8 på bakken. Et fly på vei fra Stockholm til Tel Aviv måtte snu i luften.

Etter meldingen stupte aksjekursen til Norwegian, og var på det meste ned over ni prosent. Kursen har etter hvert hentet seg noe inn igjen og er nå ned rundt fire prosent

Det var etter flystyrten i Etiopia søndag som involverte et fly av typen Boeing 737 MAX 8 at flere land, deriblant Storbritannia, Tyskland og Australia, besluttet å forby flytypen i sine luftrom.

157 mennesker mistet livet i ulykken.

Frem til nå har Norwegian holdt fast på at det fortsatt var sikkerhetsmessig forsvarlig å la sine 18 maskiner av den samme typen fortsette å operere. Men nå snur de altså i denne avgjørelsen.

– Som et resultat av andre luftfartsmyndigheters beslutning om å sette flytypen på bakken, vil heller ikke Norwegian ta i bruk flyet inntil videre, skriver flyselskapet i en uttalelse.

Fem Norwegian-flygninger er på vei til eller fra Norge tirsdag, viser en oversikt Dagens Næringsliv har gjort:

  • En avgang som er ankommet fra Warszawa til Oslo, står allerede på bakken.
  • Et fly fra Milano på vei til Oslo var ved 16-tiden over Tyskland.
  • En avgang fra Oslo er allerede landet på Madeira.
  • En flyging er på vei fra Oslo til Malaga og er i lufta over Danmark.
  • Et fly er på vei fra Oslo til Gran Canaria og ligger utenfor Portugal tirsdag ettermiddag.
Norwegian innstiller avganger med flytypen Boeing 737 MAX 8

Norwegian innstiller avganger med flytypen Boeing 737 MAX 8

– Sikkerhet viktigst

Selskapet sier videre at sikkerheten til kundene og selskapets ansatte er det viktigste. De jobber nå med å omdisponere flyflåten for å begrense konsekvensene.

Selskapet vil varsle berørte passasjerer via tekstmelding og på hjemmesidene. Det er også mulig å spørre flyselskapet via sosiale medier eller telefon.

Norwegian sier at alle maskiner som allerede er i lufta tirsdag ettermiddag, enten vil fortsette dit de skal eller returnere fra avreisestedet.

Trafikken ved Oslo lufthavn gikk tilnærmet som normalt tirsdag ettermiddag, ifølge flyplassens nettsider.

Fly måtte snu i luften

Ifølge Norwegians kvartalsrapport for fjerde kvartal i 2018 skal selskapet etter planen få ytterligere 16 fly av typen Boeing 737 MAX 8 i løpet av 2019.

Norwegian var også det første europeiske flyselskapet som fikk flytypen levert fra Boeing.

Flyene flyr de fleste rutene til Norwegian, med unntak av de rutene som er så lange at de kun kan opereres av Dreamliner.

Norwegian har foreløpig ikke svart på henvendelser om innstillingene av avganger vil ramme flytrafikken i Norge.

Ifølge Flightradar 24 har et fly av typen Boeing 737 MAX 8 på vei fra Stockholm til Tel Aviv snudd i luften etter at avgjørelsen til flyselskapet ble kjent.

Laster Twitter-innhold

Midlertidige forbud i flere land

Den dødelige flystyrten i Etiopia søndag var bare én av to på kort tid som involverte flytypen Boeing 737 MAX 8. Et annet fly av samme typen styrtet i Indonesia i oktober i fjor.

Likhetstrekkene mellom de to ulykkene er årsaken til at flere land de siste dagene har besluttet å midlertidig forby flytypen i sine luftrom.

Disse har satt sine Boeing 737 MAX 8 på bakken etter søndagens flyulykke i Etiopia, eller har stengt sine luftrom for trafikk av flytypen:

Stater:

  • Singapore
  • Kina
  • Indonesia
  • Australia
  • Malaysia
  • Oman
  • Storbritannia
  • Tyskland
  • Mongolia
  • Marokko
  • Frankrike
  • Irland
  • Østerrike
  • India

Flyselskap:

  • Ethiopian Airlines (Etiopia, selskapet som eide ulykkesflyet)
  • Comair (Sør-Afrika)
  • Cayman Airways (Cayman Islands)
  • Gol Airlines (Brasil)
  • Aerolineas Argentinas (Argentina)
  • Norwegian (Norge)
  • Aeromexico (Mexico)
  • Eastar Jet (Sør-Korea)
  • Samtlige indonesiske flyselskaper
  • Iceland Air (Island)

Verken flyprodusenten Boeing eller amerikanske luftfartsmyndigheter mener det så langt er noen grunn til å ta flytypen ut av trafikk. Heller ikke flyselskapene Southwest Airline og American Airlines, som opererer flytypen, ønsker å gjøre dette.

Kort tid etter meldingen fra Norwegian ble det også klart at reiseoperatøren TUI innstiller samtlige flyvninger med den samme flytypen, ifølge SVT.

– Vi vil ta kontakt med kundene onsdag for å finne alternative løsninger, sier pressekontakt Nora Aspengren for selskapet i Norge til NTB.

norwegian_737_max

Norwegian har 18 maskiner av typen Boeing 737 MAX 8 som de nå velger å parkere inntil videre. 14 av disse flyene eier flyselskapet selv, mens fire er innleide.

Foto: Norwegian Air Shuttle

Luftfartstilsynet: Ingen norske restriksjoner

I en pressemelding skriver Boeing at de har forståelse for at luftfartsmyndigheter og deres kunder har tatt avgjørelsene om å parkere flyene.

Samtidig presiserer de at selskapet sin viktigste prioritering er sikkerhet og at de har full tillit til flyene av typen 737 MAX.

Laster Twitter-innhold

Luftfartstilsynet skriver i en pressemelding på sine sider at havariundersøkelsene av begge ulykkene pågår for fullt.

De understreker at det er viktig å finne årsaken til ulykkene for å kunne forebygge lignende hendelser i fremtiden.

– Når to nesten helt nye fly styrter kort tid etter at de er tatt i bruk er det spesielt, og over hele verden er det mange som følger med på funn fra havariundersøkelsene, heter det videre i meldingen.

De skriver at de ikke har mottatt informasjon om at det har vært en teknisk feil med flyene, og at det ikke er vanlig praksis å sette en flytype på bakken når det skjer en ulykke.

Derfor er det foreløpig ikke innført noen norske restriksjoner på flytypen. Beslutningen til Norwegian om å parkere flyene er altså tatt på eget initiativ.

Bekymrede passasjerer

Senest tirsdag formiddag bekreftet kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss i Norwegian overfor NRK at flyselskapet hadde blitt kontaktet av flere reisende som var bekymret for å fly med flytypen.

Da sa flyselskapet imidlertid at deres MAX 8-fly tilfredsstiller alle sikkerhetskrav og presiserte at de var i tett dialog med både Boeing og luftfartsmyndighetene.

– Dersom vi hadde hatt noen som helst tvil rundt sikkerheten, hadde vi ikke operert disse flyene, sa flygesjef Tomas Hesthammer i Norwegian.

Også reisebyrået Berg Hansen opplyste at de hadde fått flere henvendelser fra kunder om den aktuelle flytypen.

– Vi merker at flere nå er opptatt av hvilken flytype de skal fly, og det er også noen som signaliserer at de ønsker å unngå det såkalte MAX 8 ulykkesflyet, sa kommunikasjonssjef Anette Koefoed i reisebyrået til NRK tirsdag formiddag.

AKTUELT NÅ