Hopp til innhold

Alle flyene til Norwegian står på spill

Flyselskapet Norwegian har søkt konkursbeskyttelse for datterselskapene i Irland. Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum mener regjeringen kan stille vilkår for å redde en norsk del.

Norwegian holder pressekonferanse

Norwegian-sjef Jacob Schram snakker onsdag kveld med pressen om prosessen som er igangsatt i Irland for å redde flyflåten.

Foto: Fredrik Hagen / NTB

– Nå vil vi i tiden fremover ha full fokus på restruktureringen, og å prøve å finne løsninger med kreditorene, sier konsernsjef Jacob Schram under pressekonferansen i kveld.

Flyselskapet Norwegian har mer gjeld enn selskapet kan håndtere på sikt, og har onsdag satt i gang en prosess med konkursbeskyttelse for datterselskapene i Irland.

Konkursbeskyttelse innebærer at Norwegian forsøker å unngå konkurs for de irske datterselskapene Norwegian Air International, Arctic Aviation Assets (AAA), i tillegg til noen av datterselskapene til sistnevnte.

Selskapene har base i Dublin i Irland. Alle flyene til Norwegian-konsernet eies gjennom Arctic Aviation Assets, ifølge finansdirektør Geir Karlsen.

Store deler av gjelden til Norwegian på 48 milliarder kroner er knyttet til flykjøpene. Det er ifølge Karlsen for tidlig å si hva som skjer med flyene.

– Utfallet av prosessen med regjeringen ble negativ, og da er dette planen som vi har jobbet med en periode og som i dag ble iverksatt. Normalt vil prosessen ta hundre dager i Irland, så har man en mulighet på 50 dager på toppen av dette, sier han til NRK.

Han bekrefter at Norwegian har kjøpt seg opptil fem måneder til å løse gjeldsproblemet. Uten konkursbeskyttelse kunne kreditorene begjært selskapet konkurs. Da ville flyene blitt vekslet inn i penger for å få dekket deler av gjelden.

Nybø: – Endrer ikke beslutningen vi har tatt

Regjeringen har sagt nei til å hjelpe Norwegian med penger. Onsdag kveld står den beslutningen fast.

– Dette viser jo at Norwegian har en krevende situasjon. Vi har forholdt oss til den søknaden som Norwegian leverte for en uke siden, den har vi svart nei til, men vi følger naturligvis situasjonen tett, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) til NRK onsdag kveld.

Næringsminister Iselin Nybø (V) vil ikke spekulere i hva som kan skje fremover.

– Kveldens nyheter endrer ikke beslutningen vi har tatt knyttet til den situasjonen Norwegian er i nå, men nå skal selskapet bruke tiden fremover på dialog med eiere og kreditorer. Jeg håper de vil finne en bærekraftig løsning i de forhandlingene, sier hun til NRK.

I opposisjonen på Stortinget er Senterpartiet tydelig på at regjeringen må hjelpe Norwegian over kneiken. Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum sier konkursbeskyttelsen også gir regjeringen tid til å finne en løsning.

– Norwegian har flyttet hjem deler av virksomheten de siste årene. Regjeringen må sikre norsk virksomhet, og norske arbeidsplasser, sier han til NRK.

– Men viser ikke de internasjonale forgreningene at det ikke er så lett å støtte en norsk del, uten å støtte deler av virksomheten i utlandet?

– En aktiv regjering kan selvfølgelig stille vilkår, sette seg ned og ha sikkerhet rundt det man gjør. Man må ikke la være å gjøre noe fordi det er vanskelig, sier han.

Regjeringens dilemma

Statsminister Erna Solberg sa tidligere onsdag i spørretimen i Stortinget at regjeringen vil hjelpe livskraftige selskaper.

– Det er et dilemma hvor mye av norske lærere, sykepleiere og butikkansattes skattepenger vi skal bruke inn i selskap som kanskje ender i internasjonale venturefond eller kinesiske garantiløsninger, sa Solberg, ifølge NTB.

Muntlig spørretime

Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum med Norwegian-slips i Stortinget onsdag. Han stilte spørsmål om hva regjeringen ville gjøre med Norwegian-krisen til statsminister Erna Solberg.

Foto: Heiko Junge / NTB

Solberg viste til at Norwegian slet allerede før koronapandemien, noe også Hareide trekker frem.

– Vi vet at de har hatt veldig stor gjeld, og den kom før koronasituasjonen. Men vi ønsker naturlig nok en god situasjon i norsk luftfart. Vi har stiller opp med veldig mange tiltak i 2020, og vi skal stille med nye tiltak i luftfarten i 2021.

Ap vil støtte virksomheten i Norge

Når Frps finanspolitiske talsperson, Sylvi Listhaug, blir konfrontert med uttalelsen til Solberg, viser hun til at regjeringen skal se på en egen kompensasjonsordning til luftfarten i januar.

– Vi ser frem til det. Det er klart at her er det mange selskaper som er i en vanskelig situasjon, sier hun, og sier at hun håper den norske delen av Norwegian overlever.

Regjeringspartiene og Frp holder pressekonferanse om delavtale om kraftfulle koronatiltak

Frps finanspolitiske talsperson, Sylvi Listhaug.

Foto: Terje Pedersen / NTB

Stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap) ser også alvorlig på situasjonen nå. Han er opptatt av at myndighetene bidrar «på en eller annen måte».

– Det dreier seg om å ta vare på norske arbeidsplasser, rutevirksomheten i Norge og arbeidsplassen skal være med norske lønns- og arbeidsvilkår. Alt som Norwegian har holdt på med i utlandet er ikke noe poeng for Norge å støtte opp under. Men å støtte virksomheten i Norge, slik at selskapet kan klare seg, det er et poeng, sier han til NRK.

Sverre Myrli

Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, Sverre Myrli.

Foto: Trond Vestre / NRK

– Betyr det at Ap ikke mener situasjonen er endret når de har søkt om konkursbeskyttelse for to av sine datterselskaper i Irland?

– Det er vanskelig å svare konkret på det, men først og fremst viser det hvor alvorlig situasjonen er.

Har ingen garantier

Tidligere har Norwegian-sjefen varslet at selskapet overlever ikke vinteren uten hjelp.

Under pressekonferansen i kveld legger Schram vekt på at situasjonen er så ekstrem at han kan ikke gi garantier til de ansatte.

– Det har sett mørkt ut for bransjen lenge, men nå ser vi vaksiner som er rundt hjørnet. Jeg er ganske sikker på at folk er sulteforet på å reise når det er mulig, sier han under pressekonferansen, og fortsetter:

– Det er ikke gitt på forhånd hvordan denne prosessen vil utvikle seg, men som sagt er det selskaper som har vært gjennom det, som har lyktes med det. Det er en kompleks prosess, og vi har gode håp og har planlagt dette godt. Vi skal komme gjennom dette som et mye sterkere selskap, sier Schram under pressekonferansen.

Må bli enige med kreditorene

Konkursbeskyttelsen innebærer at Norwegian vil få hjelp av rettsvesenet til å rydde opp i gjeldsproblemene til selskapene i Irland.

Stipendiat ved Institutt for privatrett ved UiO, Morten Smedal Nadheim, forklarer at ordningen i Irland ligner den nye ordningen med rekonstruksjon som Norge fikk i vår og chapter 11-ordningen i amerikansk rett.

– Dette innebærer at retten avgjør om man skal få konkursbeskyttelse. De har nå søkt om dette. Formålet er å få kreditorene til bordet, og få forhandlet med dem for å få en annen ordning enn konkurs. Mens forhandlingene pågår og konkursbeskyttelsen er effektiv, kan ikke kreditorene slå selskapet konkurs og selskapets eiendeler kan ikke tvangsselges, sier han til NRK.

Morten Smedal Nadheim, stipendiat ved Institutt for privatrett, Universitetet i Oslo.

Morten Smedal Nadheim, stipendiat ved Institutt for privatrett, Universitetet i Oslo.

Hvordan forhandlingene går, avhenger av hva kreditorene har å vinne på å hjelpe Norwegian å overleve, sammenlignet med hva kreditorene sitter igjen med hvis selskapet går konkurs.

– Kreditorene har masse penger utestående hos Norwegian. Hvis de går konkurs, risikerer kreditorene å få dekket bare en liten del. Hvis de reforhandler, kan det være at de er bedre tjent ved å ettergi noe gjeld for at selskapet skal overleve. Det er noe av det som vil diskuteres, sier Smedal Nadheim.

De neste 100 dagene er avgjørende

Enkelte av kreditorene til de irske selskapene, kan få igjen penger gjennom en amerikansk garantiordning dersom selskapene i Irland går konkurs.

Finansdirektør Geir Karlsen vil ikke kommentere forhandlingsposisjonen til denne kreditorgruppen spesifikt overfor NRK.

– Nå er det et sett av ulike kreditorer som vil være involvert. Vi må bare sette oss ned og ha en diskusjon med disse videre, sier han.

– Hva vil det innebære om Norwegian ikke kommer frem til en løsning?

– Fokuset er å komme frem til en løsning, så vil tiden vise hvordan dette utvikler seg i løpet av de neste 100 dagene. En løsning vil være til det beste for alle med interesser i selskapet, sier han.

Norwegian peker på at flere selskaper innen reiselivet i løpet av pandemien har gjennomgått lignende prosesser og har «kommet til en løsning for kundene, ansatte, aksjeeiere og andre med interesser i selskapet».

Norwegian holder pressekonferanse

Norwegians finansdirektør Geir Karlsen under pressekonferansen hos Norwegian i kveld.

Foto: Fredrik Hagen / NTB

Norwegian-aksje til 47 øre

Norwegian skriver at de vil fortsette å fly som planlagt, og at handelen av aksjer vil fortsette som normalt på Oslo Børs.

Norwegian Reward fortsetter som normalt, slik at medlemmene kan fortsette å opptjene og bruke CashPoints.

Tidligere på dagen meldte flyselskapet Norwegian om en børspause «i påvente av en viktig kunngjøring» fra selskapet. Pausen trådde i kraft klokka 13.39.

På det laveste kostet Norwegian-aksjen 0,44 kroner på onsdag. Rett før handelsstansen var Norwegian-aksjen ned 0,32 prosent, og en aksje kostet 0,47 kroner.

Det allerede gjeldstyngede flyselskapet ble truffet hardt av den første koronanedstengingen i mars.

I tredje kvartal i år fløy Norwegian 91 prosent færre passasjerer enn det gjorde samme kvartal året før. Flyselskapet har 10.000 ansatte, hvorav om lag 600 ikke er permitterte.

Selskapet endte med et underskudd på 980 millioner kroner før skatt i tredje kvartal, og selskapets kontantbeholdning har gått kraftig ned.

Tidligere denne måneden ble det kjent at regjeringen ikke vil gi ytterligere krisehjelp til flyselskapet. Norwegian har i lang tid sagt at de trenger økonomisk hjelp for å overleve pandemien.

Selskapet gjennomførte en restrukturering i mai, men har vært tydelig på at det trenger mer hjelp. Konsernsjef Jakob Schram har uttalt at han ikke utelukker konkurs.

AKTUELT NÅ