Hopp til innhold

Norwegian-sjefen etter bonus-bråk: Innrømmer at omdømmet er svekket

Reiserestriksjoner fortsetter å prege selskapets resultater, men toppsjefen forventer at alle permitterte ansatte i Norge vil være tilbake innen oktober.

Norwegian Boeing 737
Foto: Simon Skjelvik Brandseth / NRK

Tirsdag morgen var det duket for Geir Karlsens første resultatframlegging som konsernsjef for Norwegian, som tidligere i sommer var gjennom et lederskifte.

Karlsen var finansdirektør under tidligere konsernsjef Jacob Schram, som ble bedt av styret om å gå av i juni.

I kjølvannet av Schrams avgang vakte en bonusordning som omfattet både Schram og Karlsen oppsikt.

Bonusordningene, og hvorvidt toppsjefene i det da kriserammede flyselskapet kommer til å få lignende bonus senere, ønsker den nye konsernsjefen ikke å kommentere.

Men han medgir at Norwegian tapte omdømme på saken:

– Når du får en sånn støy som et selskap, så er det negativt, det er det ingen tvil om. Så vår oppgave nå er å sørge for at vi kan gjenskape den tilliten, både i forhold til kundene og i forhold til staten som på en måte er en aktør i Norwegian. Og det kommer vi til å fokusere på framover, sier Karlsen til NRK.

– Hvor mye skada den saken Norwegians omdømme?

– Det er vanskelig å tallfeste, men det er riktig som du sier at det er et omdømmetap, og det må vi ta på høyeste alvor, sier Karlsen.

Finansdirektør Geir Karlsen og konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian

Norwegian-sjef Geir Karlsen og Norwegian-gründer Bjørn Kjos.

Foto: Astrid Husø

Taper millioner på drift i andre kvartal

Reiserestriksjoner på grunn av koronapandemien fortsetter å tynge Norwegian, viser de dagferske kvartalstallene til flyselskapet.

0,59 millioner passasjerer har fløyet Norwegian så langt i år, mot 5,31 millioner samme periode i fjor.

Samtidig viser Norwegian til en suksessfull rekonstruksjon tidligere i år, og skriver at de er klare for fremtidig vekst og økt etterspørsel etter flyreiser.

Rekonstruksjonsplanen til det tidligere kriserammede flyselskapet ble godkjent i mai i år.

– Norwegian er nå i en mye sterkere finansiell situasjon, og kan planlegge for framtiden med ny selvsikkerhet, sier Karlsen i børsmeldingen.

Til NRK sier han at resultatet var som forventet.

– Det som er viktig for oss nå er å få mange fly i luften igjen, få tilbake alle våre ansatte, sier Karlsen.

På pressekonferansen tirsdag morgen understreker Karlsen at det har vært et spesielt år for flyselskapet.

NRK forklarer

Kvartalsrapport på 1, 2, 3

Hva er kvartalsrapporter?

Hvert kvartal, altså hver tredje måned, må børsnoterte selskaper offentliggjøre hva de har tjent, og hva de har brukt eller tapt penger på, de siste tre månedene. De tallene legger de fram i en rapport, som kommer hvert kvartal. Noen selskaper legger bare ut rapport for hvert halvår.

 

Og i fjerde kvartal, eller siste halvår, kommer ofte også årsrapporten. Da oppsummerer selskapet hva de har tjent, og hva de har brukt eller tapt penger på, i hele året som har gått.

Hvorfor forteller selskapene hvordan det går?

I kvartalstallene kommer det fram hvordan det egentlig går med selskapet. Om de taper penger, eller tjener masse penger, og hva de eventuelt taper penger på. 

 

I tillegg har selskapene på børsen aksjonærer, som har interesse av å vite hvordan det går med selskapet. Aksjonærer er de som eier aksjer i selskapet, og kan derfor være med å bestemme hvordan selskapet skal drives. Man kan ha små og store eierandeler, men hvordan det går med selskapet, kan bety mye for verdien av de aksjene som eierne har. Det er også nyttig for de som vurderer å kjøpe aksjer i selskapet.

Men jeg er jo ikke aksjonær. Hvorfor skal jeg bry meg da?

Joda! På Oslo børs er det en del statseide selskaper, som alle nordmenn, gjennom staten, har eierandeler i. I de selskapene er du faktisk aksjonær. De er det spesielt viktig at nordmenn og staten får vite hvordan det går med. 

Hva er resultatet?

Resultatet til selskapet er summen av hva selskapet har tjent, og hva det har brukt eller tapt, i løpet av de tre siste månedene. Hvis resultatet er i pluss, har selskapet tjent mer enn det har brukt. Hvis det er røde tall i resultatet, har selskapet tapt eller brukt mer enn det har tjent. Da går selskapet i minus, og selskapet har tapt penger. 

Hva betyr nedskrivninger?

Når et selskap tar nedskrivninger, betyr det at de regner med at verdien av det de eier vil bli, eller er, verdt mindre enn det de var verdt før.

Hva betyr det at selskapet betaler ut utbytte?

Hvis resultatet går i pluss, har selskapet overskudd. Da kan selskapet velge å betale ut penger til aksjonærene. Den summen som aksjonærene får, bestemmes av styret i selskapet, og kommer an på hvor stor eierandel hver enkelt aksjonær har. Og den summen kalles utbytte. 

Hva i all verden er EBIT og EBITDA?

Kronglete begreper som betyr resultat. EBIT er driften før selskapet har betalt skatt og renter. EBITDA er driften før selskapet har betalt skatt og renter, og tatt avskrivninger. 

Regner med å hente tilbake alle norske ansatte

24 prosent av de ansatte er fortsatt permittert, flesteparten i Spania. Men det tror Karlsen er i ferd med å snu:

– Innen slutten av oktober regner vi med å ha alle norske ansatte i lufta igjen, noe som er fantastisk, sier Karlsen.

Flere tusen Norwegian-ansatte i hele verden har mistet jobben under pandemien.

Norwegian endte med et driftsresultat på negative 766 millioner kroner i andre kvartal i år, viser den ferske rapporten til selskapet.

Andre kvartal, som Norwegian regner fra april til juni, har pleid å være en sterk sesong for selskapet.

For hele halvåret ble driftsresultatet på minus 2,28 milliarder kroner.

Resultatet før skatt endte på 1,59 milliarder kroner i første halvdel av 2021, opp fra et tap på 4,792 milliarder kroner samme periode året før.

Kvartalstall viser hva et børsnotert selskap har tjent og tapt de tre siste månedene som har gått. Det samme gjelder for halvårstall, men her viser selskapet til de siste seks månedene som har gått.

Se pressekonferansen til Norwegian her.

Flere fly i lufta

Mot slutten av første halvår var opp mot 32 av Norwegians 51 fly i lufta. Nå sier Karlsen at flyselskapet fortsetter å skalere opp.

– Vi har skalert opp, fra 10 til 30 fly. Så har vi fortsatt gjennom juli og i august, hvor vi flyr rundt 40 fly, sier Karlsen, som sier at mange har bestilt flyreiser i september også.

– Det er fortsatt ikke nok, men det er veldig bra, understreker konsernsjefen, og sier at selskapet har sett en «voldsom vekst» i bookinger.

Videre sier Karlsen at selskapet planlegger å øke flåten enda mer, med 10–20 fly, når etterspørselen øker.

Flyselskapet endte med en omsetning på 590,8 millioner kroner, en nedgang fra 7,14 milliarder kroner samme periode året før.

Mesteparten av dette kom fra andre kvartal – i halvårets tre siste måneder tjente Norwegian 335,5 millioner kroner.

Lyspunkt

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger