Juni-måned ble preget av innstilte flyvninger og sinte passasjerer. Likevel fortsetter flyselskapet veksten.
3,06 millioner passasjerer fløy med Norwegian i juni, skriver selskapet i en pressemelding. Det er en vekst på 10 prosent fra samme periode i fjor, ifølge flyselskapets trafikkrapport
Det tilsvarer en økonomisk gevinst i milliardklassen for selskapet, på tross av negative oppslag i media.
Må ikke gjenta seg
Omdømmeekspert Trond Blindheim som er rektor ved Høyskolen i Kristiania, påpeker at den negative omtalen ikke har noen effekt på regnskapet som ble publisert i dag.
– Man må huske at flybillettene er bestilt lenge før den negative omtalen i juni. Det vil først få konsekvenser for eventuelle senere bookinger, sier Blindheim.
Han tror Norwegians omdømme foreløpig står seg godt tross sommerens negative omtale. Om historien gjentar seg er derimot Blindheim usikker på om skaden lar seg reparere.
– Hvis de får problemer med kanselleringer enda et år, da vil nok forbrukerne tenke at dette er kronisk, og dette må vi være forsiktig med. Men hvis de klarer å rette det opp igjen til neste år tror jeg de er i god rute, sier Blindheim.
Flere tomme seter
Mens flyselskapet fløy flere passasjerer, fløy de også flere tomme seter i år enn i fjor.
De nye tallene viser at prosentandelen tomme seter på flyvninger har økt.
Den såkalte fyllingsgraden falt med 0,5 prosentpoeng til 89,7 prosent. Totalkapasiteten ble økt med 20 prosent mot økningen i total trafikk på 19 prosent.
Totalt hadde selskapet 5,540 millioner omsatte passasjerkilometer i junimåned, ifølge nyhetsbyrået Reuters.
Punktligheten var på 73,8 prosent, noe som er en forbedring på 4 prosentpoeng fra samme måned i fjor.